Pinterest har under en längre tid haft stora e-handelsambitioner och släppte under förra året ett antal nya verktyg för e-handlare. Att det sociala medieföretaget försöker tjäna pengar på e-handel är inte så konstigt. Många av deras användare hänger på Pinterest för att få inspiration, och de blir allt fler.
När Pinterest nyligen släppte siffrorna för sitt senaste kvartal kan de visa upp 450 miljoner aktiva användare per månad. En ökning med 4 procent jämfört med föregående år, där de flesta nya användarna kommer från Europa.
Under 2021 lanserade Pinterest en video-funktion som man kallar för Idea Pins, idé-pins, och som fungerar på samma sätt som Stories-alternativen i andra appar. Och det är den här funktionen som företaget ser en stor potential i.
Enligt Pinterest ökade utbudet av rörligt material på plattformen med över 30 procent jämfört med i fjol, och det står redan för en betydande del av företagets omsättning.
Det som är intressant är att 10 procent av vårt engagemang på plattformen sker via video, samtidigt står det för mer än 30 procent av våra intäkter, säger Pinterest vd, Bill Ready, i en kommentar i resultatrapporten.
Generation z strömmar till
Pinterest konstaterar också att generation z står för en majoritet av det rörliga innehållet. Och med tanke på att generation z är den största växande målgruppen för Pinterest just nu, så är det inte så konstigt att att man vill satsa på innehåll som tilltalar just dem.
Redan nu kan företag annonsera på plattformen via video-annonser, men tanken är att intäktsströmmarna ska bli fler och att det på sikt ska kunna gå att handla genom att klicka på ett video-klipp. Precis som med statiska bilder.
På sikt vill vi göra varje pin köpbar. Under det här året kommer vi att rulla ut vår igenkänningsteknologi över hela vårt videoutbud, för att hitta produkter och videos och göra dem köpbara, säger Pinterest vd, Bill Ready