I ett hav av modebutiker på nätet gäller det att sticka ut. För herrmodehandlaren Care of Carl har det inneburit lite olika grepp genom åren. Under förra veckan rullade man till exempel ut en exklusiv kollektion, som tagits fram tillsammans med Polo Ralph Lauren.
Men hur lyckades, i förhållande till Polo Ralph Lauren, "lilla" Care of Carl få en global megaspelare på kroken?
Vi har haft en lång och nära relation med Polo Ralph Lauren och letar ständigt efter sätt att utvecklas tillsammans. Vi har länge velat göra något speciellt och fick nu chansen att som första skandinaviska partner göra en produkt där vi varit högst involverade i designprocessen, säger Rasmus Motten, varumärkes- och kommunikationschef på Care of Carl, till Ehandel.
Att göra en kollektion tillsammans med en stor, erkänd aktör är förstås ingen billig sak. Men det är också ett sätt att locka modeintresserade till just din webbshop. Vad den faktiska prislappen landade på för design, produktion och så vidare avslöjar han inte. Men att det krävs en del resurser råder det inga tvivel om.
Övergripande kan man säga att det krävs en satsning från båda håll – framförallt för att det investeras mycket tid och engagemang i både planering och genomförande för att ta fram och marknadsföra en produkt, säger Rasmus Motten.
"Har gjort större nedslag"
Skulle kollektionen, som består av en tröja och en keps, gå åt i ett nafs. Då kan man tänka sig att det kan bli mer samspel parterna emellan. Och visst håller man dörrarna öppna.
Just i detta fallet har vi inte diskuterat något konkret som skulle följa upp samarbetet, men givet att vi delar värderingar och ser på både stil och produkter på samma långsiktiga sätt hade det varit intressant.
Men om det finns många modehandlare så finns det också en hel rad varumärken där ute. Och skulle det inte bli någon fortsättning på samarbetet med Polo Ralph Lauren har Care of Carl en rejäl källa att ösa ur.
Kan det bli liknande samarbeten med andra varumärken?
Vi letar alltid efter partnerskap som kan addera något extra till våra kunder. Ett måste är att både partnern och partnerskapet i sig speglar vår syn på produkter som är lika aktuella idag som imorgon. Under åren har vi gjort ett par större nedslag som gjort just detta. Ett exempel kommer ifrån 5-årsfirandet av vår italienska avdelning. Då tog vi fram en exklusiv basgarderob tillsammans med framstående italienska specialistvarumärken, bestående av kavajer från Boglioli, byxor från Incotex, skjortor från Barba Napoli och handgjorda slipsar från E.Marinella, säger Rasmus Motten.
Leverantörerna fann varandra
Men att göra samarbeten bara för sakens skull fyller ingen funktion, påpekar han. Det behöver ge något för såväl handlaren och varumärket som kunden.
Vi försöker inte uppfinna hjulet på nytt varje gång. Finns det redan en produkt som uppfyller samma syfte behöver vi inte göra om den. Målsättningen är att skapa ett mervärde och unikhet genom erbjuda en produkt som endast går att återfinna på Care of Carl.
En inställning som också lett till att andra partners funnit varandra.
Ett exempel på det är när vi kopplade ihop två av våra leverantörer med varandra för att skapa en för oss unik produkt genom att låta en av världens främsta skotillverkare, Crockett & Jones, tillverka några utvalda modeller i vegetabiliskt garvat läder från svenska Tärnsjö Garveri. De klassiska skomodellerna i sig är desamma, men processen och tanken bakom produkten blev plötsligt något helt annat och tillförde värde för de kunder som fick tag i ett exemplar.
Men hur gör man då som e-handlare om man gått och funderat på att samarbeta med den där internationella premiumjätten? Vilken som helst egentligen. Eller kanske gav Care of Carls samarbete inspiration. Hur går man då till väga?
Säkerställ att varumärket du vill få till ett partnerskap med delar era värderingar så samarbetet verkligen blir äkta. Man bör också sätta upp en gemensam målbild över syftet med samarbetet och vad som ska komma ut ur det, vad värdet är för kunden och för er. Sen är det alltid lättare om ni haft en god relation under en längre tid och delar erfarenheter kring både produkten och målgruppen. Men äktheten i samarbetet är nog det viktigaste av allt, är det inte genomtänkt och ”på riktigt” kommer det lysa igenom, avslutar Rasmus Motten.