5 procent. Ja, så mycket ökade Clas Ohlsons försäljning med. Den landade därmed på 635 miljoner kronor (606). Online steg intäkterna med 2 procent till 73 miljoner. Det handlar om januari i år, jämfört med motsvarande månad i fjol. Antalet butiker uppgick till 224 stycken, mot 229.
Vår försäljning fortsatte att utvecklas positivt trots en i många delar utmanande detaljhandelsmarknad där inte minst högre boende- och matkostnader är en realitet för våra kunder. I denna marknad kunde vi ändå öka vår totala försäljning i januari med fem procent och den organiska försäljningsökningen var tre procent, konstaterar vd:n Kristofer Tonström och tillägger:
En viktig förklaring är att vi träffat rätt i vårt sortiment med prisvärda och relevanta produkter för ordning och reda i hemmet, vilket är ett av våra prioriterade produktområden.
Samtidigt försöker man nu precis som många andra att hålla i sina kostnader.
Samtidigt som vi arbetar med våra tillväxtinitiativ och optimering av våra butiker har vi ett fortsatt fokus på kostnadsbesparingar för att så långt som möjligt parera för fortsatt priskänsliga konsumenter, höga inköpspriser och transportkostnader samt en stark US-dollar.