ANNONS

Tufft kvartal för e-handlaren – tvingas ta in 50 miljoner

Nellys vd Helena Karlinder-Östlundh
Nelly/Pressbild

"Under 2022 har modebranschen tampats med en utmanande marknad".

ANNONS

Nelly är här med sin Q4-rapport för 2022. Så hur gick det?

Nettoomsättningen landade på 387,2 miljoner kronor, mot 407,2 miljoner, en nedgång med -4,9 procent. Under fjolårets fjärde kvartal ökade omsättningen istället med 3,4 procent. Rörelseresultatet uppgick till -1,8 miljoner, mot -3,2 miljoner i Q4 2021. Det rör sig alltså om en minskad förlust.

Under 2022 har modebranschen tampats med en utmanande marknad och det fjärde kvartalet präglades i ännu större utsträckning av inflation, ökad oro bland konsumenter och ett högt rabattryck. Vi såg under denna period en fortsatt nedgång i vår totala kundtrafik, skriver bolaget.

Omfattande transformation

För att få snurr på försäljningen har Nelly även sänkt sina priser. Men det har i sin tur påverkat bruttomarginalen negativt. Bolaget ska nu försöka ta in 50 miljoner kronor för att klara utmaningarna.

För att stärka upp vårt rörelsekapital under denna omställningsresa vi är mitt uppe i just nu, har vi valt att genomföra den nyemission som vi idag har kommunicerat.

Under året ska bolaget även ha fokus på att bli lönsamma igen, genom att effektivisera sig och att hålla i sina kostnader.

Det omfattande transformationsarbete vi inledde under 2022 är inte färdigt men vi ser nu tidiga positiva tecken på att det får effekt, framför allt i form av sänkta löpande kostnader inom flera områden, skriver Nelly och tillägger:

Minskat lagerkostnaderna

E-handlaren har även fått ner sina reklamkostnader, efter ett ökat på fokus på mer organisk och en lägre andel betald trafik.

Vi drev även ytterligare effektivitetsförbättringar inom vår logistikverksamhet, där framför allt lagerhanteringskostnaderna minskade avsevärt, och vi sänkte våra personalkostnader efter den omorganisation som genomfördes under hösten.

Antalet returer uppges också ha minskat under 2022.

Vi har under både tredje och fjärde kvartalet även sett en förbättrad returgrad, vilket berott på en mer gynnsam produktmix där vi i ökande grad har lyckats komplettera vår kunds partygarderob med ett attraktivt vardagsmode. Detta är en viktig del i vår sortimensstrategi framöver för att öka köpfrekvensen och fördjupa relationen med vår kund.

David Gustavsson
david@ehandel.se