ANNONS

Amazon tappar 130 miljarder - försäljningen internationellt dalar

Andy Jassy, vd

Molnet räddar siffrorna - igen.

ANNONS

E-handelsjätten Amazon delgav sent igår sina siffror för fjolårets fjärde kvartal. Därmed summeras förstås också helåret 2022, och även om tillväxten fortsätter så tar man en rejäl smäll kring resultatet.

I det fjärde kvartalet ökade omsättningen med 9 procent, till strax över 149 miljarder dollar. Försäljningen ökade i Nordamerika med 13 procent men backar internationellt med 8 procent. Molnverksamheten AWS drar dock det stora lasset och växte med 20 procent.

Rörelseresultatet landar samtidigt på 2,7 miljarder dollar, vilket kan jämföras med 3,5 miljarder samma period året innan. Amazon bryter dock ner detta lite närmare och då framgår det att om man plockar bort företagets molnverksamhet så är resultatet negativt och lite sämre än 2021. AWS drog nämligen in 5,2 miljarder till kassan vilket alltså vänder allt till plus.

"En osäker ekonomi"

Så hur såg det ut för helåret 2022? Omsättningen ökar även där med 9 procent till 514 miljarder dollar. Rörelseresultatet landade samtidigt på 12,2 miljarder, vilket förstås inte låter dåligt men det är en halvering mot 2021 då man drog in 24,9 miljarder dollar. En minskning med runt 132 miljarder kronor.

Och bryter man ner rörelseresultatet för helåret så är det samma story där. Nordamerika gör en förlust på 2,8 miljarder, internationellt tappar man 7,7 miljarder och AWS gick plus med 22,8 miljarder dollar.

Amazons molnverksamhet räddar alltså affären, och det är inte första gången det sker. Medan själva e-handeln inte ser lika strålande ut, även om försäljningen faktiskt växer i Nordamerika.

Företagets vd Andy Jassy kommenterar läget:

På kort sikt står vi inför en osäker ekonomi, men vi är fortfarande ganska optimistiska om de långsiktiga möjligheterna för Amazon. Den stora majoriteten av den totala marknaden inom både global detaljhandel och IT finns fortfarande i fysiska butiker och lokala datacenter; och eftersom denna ekvation stadigt vänder, tror vi att våra ledande kundupplevelser inom dessa områden tillsammans med resultaten av vårt fortsatta hårda arbete och innovation för att förbättra oss hela tiden, kommer att leda till betydande tillväxt under de kommande åren, säger han.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se