E-handeln i Sverige går fortfarande starkt och i absoluta tal är tillväxten starkare än någonsin. Och samtidigt som e-handeln växer kraftigt så visar en årlig konsumentundersökning, genomförd av Accenture, att fler än tidigare planerar att handla mer i fysisk butik.
Rapporten visar att andelen svenskar som planerar att handla mer på nätet jämfört med tidigare har minskat från 43 procent under fjolåret, till 33 procent i år. Samtidigt svarade 18 procent av svenskarna att de ska handla mer i fysiska butiker under 2014, vilket kan jämföras med fjolåret då motsvarande siffra låg på 10 procent.
– Mitt i den fortsatt starka e-handeln ser vi också en trend där allt fler svenskar planerar att öka sin traditionella shopping i fysiska butiker. Detta kan dels bero att de fysiska handlarna jobbat hårt med att förbättra upplevelsen och servicen vilket uppskattas av konsumenterna. Samtidigt ser vi också hur många handlare blivit bättre på att nå ut via digitala kanaler, exempelvis Instagram, för att driva besök till sina fysiska butiker, säger Mattias Boman, ansvarig för Accenture Interactive i Norden.
Allt fler webroomar
Showrooming är något som den traditionella handeln gärna lyfter fram som ett stort problem med e-handeln. Men Accenture studie visar, precis som andra gjort tidigare, att många konsumenter nu även använder sig av så kallad webrooming. Vilket innebär att man hittar varor och produkter i digitala kanaler och sedan köper dessa i en fysisk butik.
I år svarade över tre fjärdedelar, 76 procent, av svenskarna att de ”webroomat”, vilket kan jämföras med 60 procent som angav att de ”showroomat”. Med andra ord går vägen från informationssökande till köpbeslut inte endast i en riktning, utan kanalerna flyter allt mer samman.
– Det råder inte ett motsatsförhållande mellan digitala säljkanaler och fysiska butiker, utan konsumenterna vill nu istället låta båda delarna vara integrerade i sin handel. Vi ser ofta hur svenskar först spanar ut ett nytt plagg via någon av handlarnas instagramkonton. Sedan har de jämfört priser och letat erbjudanden online för att till sist prova och köpa plagget i en fysisk butik. Men proceduren kan lika gärna börja i en fysisk butik och sluta i ett köp online. Med andra ord är fler kanaler än någonsin iblandade i konsumentens köpbeslut, och det gäller för handlarna att ställa om sig till detta och sluta hantera de olika kanalerna individuellt, säger Mattias Boman.
Källa: Press