ANNONS

Motstridiga siffror - e-handlarna växer: “Sunda företag klarar sig”

Katrin Lundgren, e-handlare och leverantör
Foto: Urban Lindtsedt

"Det är nu man skiljer agnarna från vetet".

ANNONS

Katrin Lundgren, som är grundare och vd för plattformen Kodmyran, har reagerat på den senaste tidens undersökningar som de flesta pekar på en nedgång för e-handeln. Hon har förstås en del insikt i branschen via de butiker som använder företagets e-handelsplattform och har haft en känsla av att det inte alls gått så dåligt som vissa undersökningar visar på.

För Ehandel drog hon därmed fram lite aktuell data från stallet av e-butiker. Och det visar sig att en nedgång förstås existerar men det är mer nyanserat än så.

Våra större handlare, som finns i spannet 20 miljoner upp mot 600 miljoner, de ökar. Alla ökar inte lika mycket så klart men det är ökningar från 1 till 35 procent som mest. Någon enstaka har ingen ökning men minskar inte heller, säger Katrin Lundgren.

Företagets större handlare ska finnas i branscherna mobiltillbehör, inredning, livsmedel, bygg, hobbymaterial och skönhet.

Våra mindre handlare i spannet 1-15 miljoner och nedanför de omsättningarna, de minskar. Vissa rejält, andra mindre. Undantag finns såklart med ökningar även där, men en minskning är trenden.

Alla siffror ska vara för helåret 2022.

Katrin Lundgren driver faktiskt själv två e-butiker, Nostalgiska.se och Tvålshoppen.se, och dessa är av naturliga skäl av det mindre slaget - då Katrin främst har en plattform att driva. Och för dessa kan hon förstås dela mer specifika siffror.

Nostalgiska ökade med 1 procent medan Tvålshoppen däremot minskar med 10 procent. Vilket är rätt förståeligt med tanke på att man inte pratar om att tvätta händerna lika mycket längre, konstaterar hon.

Men kontentan är alltså att beroende på storlek så är skillnaderna ganska stora.

Det spretar alltså en del just nu mellan mindre och mellansegmentet.

Men hur ser det då ut för alla e-handlare hos plattformen under 2022?

Då ökade våra kunder i snitt med 11 procent, eftersom några ökade ganska mycket. Och trots minskningarna hos de små så ökade mediankunden med 0,5 procent.

Detta är förstås i ganska stor kontrast till Svensk Handels senaste siffror som visade på en minskning för hela e-handeln på 11 procent.

Vad tror du kommer hända framöver?

Jag är positiv. Jag tror det är nu man skiljer agnarna från vetet.

Är det eventuellt en möjlighet nu för starka/friska e-handlare att plocka åt sig större marknadsandelar?

Precis som du säger finns det chanser att ta marknadsandelar för duktiga handlare, och friska sunda företag tror jag kommer klara sig bra. Det man bör tänka på är väl att ha bra effektiva processer, stenkoll på sina kostnader och satsa på säkra kort som man sett tidigare fungera bra. Sedan bör man inte vara rädd för att satsa pengar på saker som sänker ens kostnader på sikt, eller på saker som ökar ens lönsamhet.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap