I december meddelade Alibaba att man investerat 364 miljoner dollar i Haier Electronics. Ett kinesiskt vitvaruföretag som på senare år även satsat på logistikverksamhet. Nu fortsätter e-handelsjätten på det inslagna spåret.
Alibaba har nyligen köpt 10 procent av aktierna i Singapores statliga postverk, SingPost, för cirka 250 miljoner dollar. Företagen har även undertecknat ett "Memorandum of Understanding", något som innebär att det finns möjlighet för ett djupare samarbete.
– Vi är glada över att samarbeta med SingPost och över möjligheten att ta del av deras starka leveransnätverk och logistiklösningar för att underlätta internationell e-handel. Genom samarbetet hoppas vi skapa konkreta fördelar för våra utländska köpare och säljare genom att förbättra användarupplevelsen, samt ge tillgång till flera internationella logistiklösningar för e-handel, säger Alibaba Groups COO, Daniel Zhang.
Logistik en nyckelfaktor
Asien och Stillahavsområdet är en av de snabbast växande e-handelsmarknaderna och enligt vissa beräkningar förväntas e-handeln i regionen växa till mer än 1 biljon dollar år 2020. Alibaba har sedan en tid varit ute efter att expandera sin verksamhet i området och dess logistik.
De båda företagen säger sig även ha planer på att inrätta en internationell logistikverksamhet för e-handel.
– E-handelslogistik är en nyckelfaktor för att fånga tillväxten i Asien. Denna investering ger SingPost finansiell flexibilitet och gör det möjligt för oss att avsevärt skala upp vår verksamhet för e-handelsbranschen. Det gör det även möjligt att bygga nya funktioner som gör oss redo för tillväxt i regionen, säger Wolfgang Baier, vd för SingPost.
Källor: BBC, Tech in Asia