ANNONS

Från noll till 20 miljoner på 2 år: “En spännande resa”

Alex Nerö och Mikael Trofast

Varnar för tuff tid framöver.

ANNONS

Mikael Trofast är en entreprenör i hjärtat som drivit bolag så länge han kan minnas. Flera mindre e-handelsbutiker har det blivit längs vägen men när pandemin slog till så bestämde han sig för att lägga allt fokus online.

I mitten på 2020 drog han igång Stuffstore.se som sedan fått en rad systerbutiker online. Omsättningen har skjutit i höjden och första året (2020/2021) omsatte bolaget 13,6 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 1,8 miljoner.

Vi har vuxit med bra fart under dessa två åren, med ständig ökning och utveckling av bolaget. Det har varit en spännande resa, säger Mikael Trofast till Ehandel.

Bolaget har sin bas i Sävsjö med lager och kontor. För räkenskapsåret som slutade den sista augusti i år (2021/2022) så steg omsättningen till nära 21 miljoner med ett rörelseresultat på en halv miljon.

Mikael Trofast berättar att utbudet är kärnan i affären och han brinner för att hitta det senaste och hetaste på marknaden, något han uppenbarligen har ett öga för. Huvudbutikens namn är även upplagt för att just kunna köpa in ett brett utbud av produkter inom olika nischer.

Jag har haft e-handel sedan innan, den första runt 2013-2014. Egentligen hade jag ett annat projekt jag skulle gjort 2020 men det blev inte av på grund av olika orsaker kopplade till corona. Då bestämde jag mig för att köra fullt ut på e-handeln när jag såg utvecklingen på marknaden.

Stuffstore startades förstås med lite eget kapital men bolaget ska i princip ha vuxit organiskt sedan starten. Under resan har även e-handelsprofilen Alex Nerö klivit in som delägare. Mikael Trofast berättar att man tog in Alex Nerö främst för hans kunskap.

Stuffstore har idag en rad systerbutiker som timeformachine.se, djurochfritid.se, bozzado.se och smarttools.se. Systerbutikerna har startats där bolaget sett en större efterfrågan i utbudet. Marknadsföringen ska främst ske via sociala medier.

De nya butikerna är bland annat för att nischa oss inom vissa segment och bygga varje butik större efterhand, berättar Mikael Trofast.

En B2B-shop har även lanserat i slutet av förra året för att nå ut med de produkter man är exklusiv återförsäljare för, men även för att lyfta fram storsäljare man har på lager. Mikael Trofast talar varmt om företagets lager och pekar på att man inte jobbar med dropshipping. Han vill inte avslöja exakt hur stor del Stuffstore.se står för men det är uppenbart att det är den stora av nätbutikerna.

Det senaste bokslutet slutade alltså den sista augusti och Mikael Trofast berättar att de sedan dess hållit i försäljningen, men inte direkt ökat den. Planerna nu är att expandera sitt fotavtryck för att lyckas växa under 2023. Nya länder, exempelvis Finland, är i pipelinen men också expansion via olika marknadsplatser.

Om allt går enligt plan, vilket Mikael inte tvivlar på, så kommer man att landa på 25-27 miljoner för 2022/2023. Han förutspår dock ett rejält stålbad för branschen den närmaste tiden.

Jag tror att vi står inför det tuffaste halvåret på mycket länge. Men de som klarar sig igenom det kommer att komma ut starkare på andra sidan, säger Mikael Trofast.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se