ANNONS

E-handlaren samlade in 30 miljoner - “på plats i Ukraina”

Pär Svärdson

Kunder som avrundar uppåt.

ANNONS

Det är mycket som händer hos Apotea. Den första december meddelade bolaget att man sålt för 200 miljoner under Black Friday-veckan och i slutet av december framgick det att bolaget ska göras publikt.

LÄS ÄVEN: Apotea blir publikt – kan ta klivet till börsen

Nu berättar e-handlaren att man samlat in 30 miljoner till välgörenhet under 2022. Pengarna har gått till krigets offer i Ukraina, SOS Barnbyar och WWF Världsnaturfonden.

Apotea har via SOS Barnbyar varit engagerade i Ukraina redan innan kriget bröt ut och jag har själv besökt deras verksamhet där, så det var, och är en självklarhet för oss att hjälpa de krigsdrabbade där, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.

Under förra året har bolaget fokuserat på att samla in pengar för att skicka sjukvårdsmaterial till Ukraina.

Vi har nu själva kontakter på plats i Ukraina som tar emot och återrapporterar kring våra leveranser och med vad som behövs framöver, säger Pär Svärdson.

En stor del av pengarna som samlats in sägs komma från kunder som avrundar upp sina köp i e-handelskassan.

Vid försäljning av Apoteas egna varumärken skänker Apotea en till fem kronor per produkt. Under flera år har kunderna kunnat skänka 20 kronor till välgörenhet och som tack få en rabattkod att handla för på Apotea. Nytt för i år är att man har skapat Sjukvårdspaket till förmån för Ukraina på mellan 100-100 000 kronor där pengarna oavkortat går till inköp av sjukvårdsmaterial som Apotea distribuerar, skriver företaget.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap