ANNONS

E-handlaren byter namn - och skrud: "Var inte optimalt"

Lars Holtskog, vd på Dogman Group

"Kommit till en punkt där vi måste kommunicera tydligt".

ANNONS

Dogman har vuxit kraftigt de senaste åren. Både med nya butiker och försäljning. Nu tar kedjan, tillika e-handlaren, nästa steg för att förtydliga sin position.

Dogman blir Dogman Group och butikerna blir Dogman and Friends, istället för tidigare Dogman.com. Anledningen är att man vill signalera att man inte bara säljer produkter under eget varumärke.

Vi har kommit till en punkt där vi måste kommunicera tydligt att vi är en aktör inom husdjursbranschen med flera varumärken och säljkanaler. För att optimera både våra varumärken och butiker samt vår grossistverksamhet behövde vi ta det till en ny nivå och det känns som vi nu står redo för våra expansionsplaner säger Lars Holtskog, vd på Dogman Group.

Man vill med namnbytet på butikerna också visa vad de kan erbjuda, som inte e-handeln kan.

Namnbytet är ett sätt att visa på att Dogman and Friends är så mycket mer än en djurbutik för hundar och som dessutom säljer mer än Dogmans egna produkter. Butikerna erbjuder fler varor och tjänster samt andra stora och välkända varumärken inom husdjur och det vill vi lyfta fram, säger Anton Andersson, retaildirektör på Dogman Group.

"Dogman.com var inte optimalt"

Och ett namnbyte kommer sällan ensamt. Bolaget har även tagit fram en ny grafisk profil, som inkluderar fler djur, och ett nytt bildspråk.

Vi insåg på ett tidigt stadium att dogman.com inte var optimalt på de fysiska butikerna. Lösningen med Dogman and Friends känns helt rätt och skapar utrymme för en mycket tydligare och mer kraftfull kommunikation, säger Magnus Palmér, marknadschef på Dogman Group.

Nils Lund
nils@ehandel.se