E-handelsföretaget Alva Linen levererade under 2020/2021 riktiga rekordsiffror och dubblade omsättningen till över 13 miljoner kronor, med ett saftigt rörelseresultat på 3,9 miljoner kronor. Detta gör att det färska bokslutet som nu har publicerats inte ser lika fantastiskt ut.
Man får se vårt brutna räkenskapsår 2020/2021 som relativt corona-dopat, och i och med det så är vi nöjda med utvecklingen under 2021/2022. Vi märker tydligt att fler och fler människor gör medvetna val och det är en stor del i vår tillväxt och att våra kunder uppskattar det vi gör, säger medgrundaren Alexander Hars.
Så ni växte extra starkt där när "inreda hemmet"-trenden var som störst?
Ja, precis. Vårt brutna räkenskapsår fångade den perioden bra.
För året som slutade den sista augusti i år (2021/2022) så landar nämligen försäljningen på 9,5 miljoner kronor, vilket dock är en bra bit över året innan coronadopningen som levererade 6,7 miljoner.
"Brinner för att förändra"
Rörelseresultatet för året, som de alltså nyligen lämnade bakom sig, slutade på lite över en miljon.
Har ni haft några svårigheter under förra räkenskapsåret?
Priset på bomull, och framför allt ekologisk och fairtrade-certifierad bomull, har stigit i pris men det är egentligen bara positivt för då får bönderna bättre betalt.
Hur ser det ut under detta år?
Året har börjat bra men hur 2023 spelar ut sig känns ganska svårt att säga, givet att konsumenterna sannolikt kommer att ha mindre kvar i plånboken.
Och Alexander Hars verkar inte vara orolig över siffrorna utan fokus ligger fortsatt stenhårt på att skaka om textilbranschen.
Det absolut viktigaste som hänt Alva under året år inte siffrorna i årsredovisningen utan det vi faktiskt har gjort för bomullsodlarna. Alva har köpt 273 ton ekologisk bomull som har hjälpt 226 bomullsodlare och deras familjer i Indien till ett bättre leverne. På Alva brinner vi för att förändra en smutsig och orättvis bomullsindustri och fortsätter det arbetet. Framtiden ser ljus ut, säger han.