ANNONS

De tappade fyra miljoner - “markant ökning i omsättning”

Fredrik Jensen, vd på M.nu

Fortsatt tufft för den smarta e-handeln.

ANNONS

E-handeln för smarta hem fortsätter att kämpa på i en utmanande marknad. M.nu har haft det tufft under hela pandemin och nu har siffror trillat in för räkenskapsåret 2021/2022, som slutade den sista april i år. Året innan lyckades man öka omsättningen men resultatet har varit negativt under hela pandemi-perioden.

"Ökad konkurrens"

Nu ser vi även att omsättningen dalar från 24 miljoner (2020/2021) till strax under 20 miljoner för det senaste räkenskapsåret. Rörelseresultatet sjunker även från minus en miljon till -2,2 miljoner kronor.

Vi kommer från ett tufft år med minskande omsättning och negativt resultat. Trots en bra start på räkenskapsåret 2021/2022 och en rad effektivitetsfrämjande åtgärder i verksamheten under sommaren 2021 såg vi en tydlig dipp i november 2021, som höll i sig resten av året. Detta berodde blanda annat på ökad konkurrens, kraftigt ökade frakt- och inköpspriser och en minskad efterfrågan, säger företagets vd Fredrik Jensen till Ehandel.

"Fortsätta förändringsarbetet"

Fredrik Jensen berättar att man under den senare delen av räkenskapsåret lade om strategin för att försöka vända trenden. Något som nu sägs börja bära frukt.

Åtgärder började implementeras direkt vid nya räkenskapsårets början och vi ser att sedan augusti 2022 har dessa åtgärder gett en klart positivt effekt med en markant ökning i omsättning, jämfört med föregående år.

Och julhandeln verkar ge företaget hopp om framtiden.

Vi är just nu inne i den intensivaste fasen för året och ser med tillförsikt på resterande delen av räkenskapsåret. Vi kommer att fortsätta det inledda förändringsarbetet och vidtar kontinuerligt åtgärder för att bli än mer konkurrenskraftiga på en utmanande marknad. Vår prognos pekar på ökad omsättning för helåret och en klart positiv resultatutveckling, säger Fredrik Jensen.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap