Modebutiken Zoovillage har tagit en rejäl smäll under pandemin. För räkenskapsåret 2019/2020, som dock var förlängt till 16 månader, så omsatte bolaget 200 miljoner kronor. Detta sjönk under 2020/2021 till 83 miljoner och nu så kan vi utläsa att omsättningen dalat till 49 miljoner kronor för 2021/2022.
Minskningen beror i första hand på ett stort tapp i försäljningen på grund av ett ändrat beteende hos kunder med anledning av coronapandemin. Bolaget valde också en defensiv strategi avseende orderläggning av varor för kommande säsonger innan man utvärderade de fulla effekterna av pandemin och marknadsläget därefter, skriver företaget.
Detta ska ha lett till att Zoovillage under våren 2022 hade mindre lager och därmed lägre omsättning än föregående år, meddelar företaget i bokslutet.
Zoovillage rapporterar även sitt första negativa resultat för räkenskapsåret, som slutade den sista april i år. Rörelseresultatet landade på minus 890 635 kronor.
Det ska dock se ljusare ut framöver, meddelar modehandlaren.
Vi kan redan under perioden maj till juli 2022 se en väsentligt högre omsättning jämfört med maj till juli 2021, och vi förväntar oss en kraftig återhämtning både i omsättning och resultat för nästa räkenskapsår. Detta trots att konkurrensen fortsätter att öka på Internet gällande klädhandel.