Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Black Friday: fem saker som handlare lärt sig i år

Att kunna skapa rätt kundupplevelse är avgörande för att hänga med i kundernas växlande förväntningar.

Black Friday är inte direkt någon nyhet. Det har varit en av de stora återkommande händelserna i varje handlares kalender i över ett årtionde nu. Så det är lätt att tro att handlarna vid det här laget redan har lärt sig allt de behöver veta för att få ut mesta möjliga av denna shoppingfest.

Men på senare år har vi fått erfara att vi aldrig kan luta oss tillbaka och slappna av – en ny överraskning lurar alltid runt hörnet.

År 2020 flockades konsumenterna på nätet då krav på social distansering höll dem borta från de stora shoppingstråken. Ett år senare fanns det inga gränser för den uppdämda köplusten och Black Friday blev en braksuccé för handlarna.

Under årets lågprisdagar i november – Singles Day, Black Friday och Cyber Monday – ställdes varumärken och handlare inför nya utmaningar. De globalt ökade levnadskostnaderna har lett till en kontinuerlig jakt på nya fynd. Tiden då Black Friday- och Cyber Monday-reorna bara pågick under ett dygn är över. I år drog vissa butiker igång sina kampanjer redan en månad i förväg.

Här är fem saker som handlare och webbutiker har berättat för oss på nShift att de har lärt sig i år.

  1. Rabatterade leveranser – Kunderna vill inte bara fynda när det gäller varorna de köper. Många är även ute efter billiga leveranser. Även om vissa kunder fortfarande prioriterar snabba leveranser, har billigare leveransalternativ blivit alltmer populära.
  2. Kontroll över lagertillgången – Med erbjudanden som varar allt längre är det viktigt att uppgifterna om hur många produkter som finns i lager är aktuella. Även information om huruvida ett erbjudande fortfarande gäller och vilken leveranstid som kan förväntas kan vara avgörande. Minsta lilla fel kan leda till en försämrad kundupplevelse. Webbutiker måste använda kassasystem som snabbt kan kommunicera med lagerhanteringssystem.
  3. Relevant kommunikation – Kunder har alltid velat få information om sina leveranser. Men handlare som nöjer sig med att skicka uppdateringar via e-post kan lätt bli ointressanta för mer digitalt aktiva målgrupper som förväntar sig att få information genom en rad olika sociala kanaler och appar.
  4. Enkel returhantering – Om en kund inte har klart för sig hur enkelt det är att returnera en vara minskar sannolikheten att köpet genomförs. Processen behöver vara glasklar. Kunden måste övertygas om att det inte kommer att vara besvärligt att skicka tillbaka produkten.
  5. Flexibla leveranser – Under årets mest intensiva dagar kan det vara hårt tryck på olika transporttjänster. Därför måste handlare vid just denna tid vara särskilt flexibla när det gäller transporter och transportörer. Ett sätt att förbättra chansen att hålla leveranstiderna är att inte låsa sig till en enda transportör.

Handlare som lär sig något nytt av årets Black Friday och Cyber Monday ligger steget före och kommer att kunna leverera mer till sina kunder nästa år.

I grund och botten handlar det om att skapa en shoppingupplevelse som går hem hos kunderna. Det innebär att erbjuda rätt leveransalternativ, hålla kunderna uppdaterade och göra det enkelt att returnera varor.

Läs mer om hur vi kan hjälpa handlare och webbutiker att bygga sitt varumärke genom leveranser.