Sponsrat Innehåll

Fem kundklagomål som påverkar mest – och hur du undviker dem

Undersökningar visar att sena leveranser är det kundklagomål som handlare oftast ställs inför. Den nya guiden från nShift identifierar de fem vanligaste konsumentklagomålen och hur du undviker dem. 

nShift, global ledare inom Delivery Management, har kommit fram till att sena leveranser är det kundklagomål som handlare oftast möter. Enligt uppgifter från McKinsey ser nio av tio konsumenter två till tre dagars leveranstid som standard, och de förväntar sig att handlare och varumärken uppfyller detta.

Andra vanliga orsaker till frustrerade kunder: leveranser som oväntat dyker upp, varor som levereras i skadat eller dåligt skick, otillräckliga leveransalternativ i kassan samt osäkerhet eller dålig kommunikation kring leveransprocessen.

Just därför har nShift, när vi nu närmar oss slutet av årets försäljningsperiod, tagit fram en guide som fokuserar på dessa frågor. Ladda ner ”Fem kundklagomål som påverkar mest – och hur du undviker dem”. Det är en guide som tittar närmare på några vanliga klagomål inom detaljhandeln som företag måste vara medvetna om. 

”De flesta kunder som är missnöjda med ett varumärke lämnar inga klagomål. Detta innebär att om kunderna är missnöjda kanske handlaren aldrig får kännedom om detta förrän försäljningssiffrorna börjar dala”, säger Sean Sherwin-Smith, Product Director Post-Purchase på nShift. ”Faktum är att handlare är oproportionerligt upptagna vid den här tiden på året. Misstag händer. Om kunderna däremot hålls uppdaterade om statusen på sin beställning är det inte bara mer sannolikt att de behåller intresset och återkommer, utan de kommer dessutom att vara mer förlåtande mot varumärket om deras beställning försenas.”

Guiden fastslår tydligt att hantering av kundklagomål kräver goda kunskaper om e-handelsupplevelsen i sin helhet. nShifts programvara för Delivery Management underlättar för handlare och webbutiker att ta kontroll över kundernas upplevelse – från kassa till retur – och bidrar till att proaktivt ta itu med de vanliga kundklagomål som tas upp i guiden.

Ladda ner hela guiden ”Fem kundklagomål som påverkar mest – och hur du undviker dem”.