ANNONS

CDON betalar tillbaka efter konkursen: "Tar ett steg längre"

Peter Kjellberg, vd på CDON, lovar drabbade kunder pengarna tillbaka

Omställningen till marknadsplats har kantats av problem för e-handelsjätten.

ANNONS

Cdon kommer att återbetala de kunder som hamnade i kläm när tredjepartssäljaren Xstra Digital gick i konkurs, något han även tidigare uppgett i en intervju med Ehandel. Det rapporterar Breakit.

Nu tar vi ett steg längre än det som lagen kräver av oss. Vi tar nu ansvar även för de kunder som hamnar utanför konsumentkreditlagen. Sammantaget innebär det att samtliga kunder får tillbaka sina pengar, oavsett betalningsmedel vid en konkurs, antingen via kreditgivaren eller från Cdon, säger Peter Kjellberg, vd på Cdon, till sajten.

Flera har hört av sig till Ehandel och berättat att det dock varit en krånglig process för att få pengarna tillbaka från kreditgivaren. Och enligt Peter Kjellberg betalar majoriteten med kreditkort eller faktura. Cdon kommer dock att hjälpa de som använt sig av direktbetalning.

Rent legalt hamnar de i konkursboet. Men där tar vi nu ett steg utöver vad som är vår skyldighet som marknadsplats. Tillhör du den kategorin – då hjälper vi dig, säger han.

Det ska röra sig om färre än 50 kunder som genomfört direktbetalningar och hamnat i kläm i samband med Xstras konkurs.

Peter Kjellberg tycker också att en del av kritiken mot Cdon varit lite orättfärdig och grundar sig i att många i dag inte riktigt hängt med på att bolaget nu är en marknadsplats. Det är också något man själva kommer att förtydliga.

Det kan vi säkert göra bättre. Men det står på flera ställen vem som är säljare, åtminstone på två eller tre ställen i din köpprocess. Men pedagogik och kommunikation är det svåraste som finns. Vi tar till oss det och ser om vi kan bli ännu tydligare i köpprocessen.

Enligt uppgifter till Ehandel var Xstra Digital även en av handlarna som haft dagliga utbetalningar hos Cdon, vilket gjort att man inte kunnat säkra kundernas pengar i tid. Något som även hände vid de uppmärksammade bedrägerierna av Mobileshop.

LÄS ÄVEN Kundernas pengar försvann - men CDON fortsätter med systemet?

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap