Årets upplaga av e-handelskonferensen SEBC var den femte i raden och evenemangets värd Jetshop, passade sin vana trogen på att släppa lite nyheter. Förutom det fanns det även rum för en hel del talare, mingel, nätverkande, fest och så klart utmärkelser.
Under de två dagarna delades det ut ett gäng fina priser där Lager 157, som har ett brett urval av modeprodukter, plockade hem kategorin Årets Design.
En kategori som tydligen var den jämnaste enligt juryn. Skillnaden mellan ettan och tvåan var minsta möjliga när juryn hade sagt sitt. Något som visar på att det är svårt att ta fram en design som tilltalar alla och det därför är viktigt att anpassa sig efter just sin målgrupp.
Veteran blev bubblare
Det delades även ut priser i kategorin Årets Butik i klasserna Small, Medium och Large baserat på omsättning. Feminint.se, som säljer underkläder för kvinnor, kammade hem priset i klassen Small och Prestationskläder.se tog hem klassen Medium.
Feminint tar emot utmärkelsen Årets Butik Small (klicka för fler bilder)
När det kom till Large var det ICA Hemma som drog det längsta strået. Avgörandet fälldes på att man hade både bäst köpupplevelse och bäst försäljningsökning. Något som även spelade in när man tog hem kategorin Årets raket. En kategori där vinnaren ska ha ökat sin omsättning procentuellt mest under det senaste året.
Järnia, en veteran i den fysiska världen, men ny på nätet blev Årets Bubblare. En kategori där vinnaren ska ha startat sin shop under föregående år och bedöms utifrån samma kriterier som Årets Butik.
En gigant på multikanal
Man utsåg även en vinnare i kategorin Jetshop Startup. StartUp är till för att hjälpa blivande e-handlare att testa sin idé och få bärighet för att efter tävlingen kunna fortsätta driva vidare sin e-handel och stå på egna ben.
Kriterierna för att vara med är att man skall starta en helt ny butik från noll och med hjälp av utbildning och seminarier från Jetshop få fram en framgångsrik webshop. Den som lyckades bäst och som fick fin fart på försäljningen var Garnbutik.se
Det delades även ut pris till Årets Multikanal. Nomineringen till kategorin har varit öppen för alla e-handlare och efter lång process utsåg juryn tre finalister. Bubbleroom, Elgiganten och Skånska Byggvaror
Innovation, nytänkande och framgång vid försäljning i fler olika kanaler var ledorden och vinnare blev ingen mindre än Elgiganten med motiveringen:
"Vinnaren är ett företag som ligger i framkant med att erbjuda cross channel commerce i Norden. Vinnaren har lyckats skapa en sömlös integrationen mellan de olika kanalerna, oavsett om man handlar via call centern, de fysiska butikerna eller deras responsiva e-handel från mobil, desktop eller läsplatta. Årets Multikanal har länge satsat på multikanal och erbjuder idag bland annat möjlighet att hämta ut i butik två timmar efter lagd beställning på nätet.”