E-handeln fortsätter att ta mark och har blivit en viktig del av vardagen för konsumenterna i Norden. Totalt shoppades det för 34 miljarder kronor under årets första kvartal i de nordiska länderna.
Sju av tio nordbor uppger att de handlat på nätet under perioden och norrmännen är de mest frekventa e-handlarna, 75 procent av norrmännen e-handlade förra kvartalet. I Finland är andelen e-handelkonsumenter den lägsta i Norden, där var motsvarande andel 66 procent.
Att e-handeln utvecklas starkt märks också på paketvolymerna, under första kvartalet i år ökade PostNords e-handelsrelaterade B2C paketvolymer med 15 procent.
– För att möta den växande e-handelsmarknaden ökar PostNord fokus på e-handeln. Vi ska driva utvecklingen av innovativa lösningar på den nordiska marknaden när det gäller leveranser av e-handlade varor. För att göra detta i praktiken måste vi ha insikt i såväl likheter som olikheter på de nordiska marknaderna, säger Håkan Ericsson, VD och koncernchef PostNord.
Länderna skiljer sig åt
Kläder, böcker, hemelektronik samt kosmetika, hud och hårvård är de fyra varukategorier som flest konsumenter i de nordiska länderna e-handlade under första kvartalet.
Hälften av alla e-handelskonsumenter i Norden anser också att det är ganska viktigt att själva få välja hur varorna ska levereras. Hur skiljer sig dock åt mellan länderna och det beror även på vilken vara man har e-handlat.
Medan flertalet danskar gillar hemleveranser på dagtid vill övriga nordbor i betydligt högre utsträckning få sina varor levererade till ett ombud. Den populäraste leveransmetoden i hela Norden är att få paketet direkt i brevlådan med undantag för Finland där det populäraste är att hämta varan hos sitt ombud.
Förväntningar på leveranstiden skiljer sig också åt mellan länderna, danskarna kan maximalt tänka sig att vänta 3,3 dagar på sin vara. De finska e-handelskonsumenterna kan däremot tänka sig vänta 4,9 dagar på sin beställning.
Källa: Press