ANNONS

Inflationen en smocka mot julbordet: "Hårt slag för företag"

Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen

Fler kommer att handla mindre.

ANNONS

Det kan bli magra julbord i år. De höjda räntorna och stigande matpriserna gör att julfavoriterna kan slå hårt mot plånboken.

I Livsmedelsföretagens årliga julundersökning framkommer också att det viktigaste för svenskarna är att maten inte är för dyr. Hela 38 procent har nämligen kryssat i det valet. Det är en kraftig ökning från förra årets 17 procent.

Julen är oerhört viktig för producenterna och att många konsumenter nu ser sig tvingade att spara in på julbordet är ett hårt slag för alla svenska livsmedelsföretag, som kämpar för att hålla näsan ovanför ytan, säger Björn Hellman, vd på Livsmedelsföretagen, i ett uttalande.

Kostnaderna för att producera livsmedel har ökat extremt mycket och det kommer att återspeglas i prislapparna ut mot konsument. Något som gör att flera i år kommer att välja att ta bort rätter från bordet.

Svensk mat och dryck håller väldigt hög kvalitet och kostar därefter, och tyvärr är det just pris och kvalitet som ser ut att få stryka på foten i jul, säger Björn Hellman.

Fråga: Vad kommer vara viktigast i planeringen av julbordet?
(Förra årets svar inom parentes)
1.Att maten inte är för dyr, 38 % (17 %)
2.Att maten är svenskproducerad, 38 % (49 %)
3.Att maten håller extra hög kvalitet, 27 % (41 %)
4.Att det går snabbt och enkelt att förbereda julbordet, 26 % (21 %)

Fråga: Kommer julbordet på ditt julfirande att se annorlunda ut i år jämfört med tidigare år på grund av de ökade livsmedelspriserna? Vi planerar att…
1.Ta bort rätter som inte är så populära, 22 %
2.Leta mer efter extrapriser än tidigare, 21 %
3.Minska mängden mat och dryck, 15 %
4.Ha julbordet som ett knytkalas, 14 %

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap