Nettoomsättningen för koncernen uppgick till 9 999 miljoner kronor under årets första tre månader, en ökning med 2 procent jämfört med samma period föregående år. Ökningen förklaras främst av förvärv inom logistikverksamheten. Samtidigt fortsätter brevmarknaden att minska till följd av digitaliseringen.
Volymerna inom Breve Danmark minskade väsentligt med 13 procent, medan koncernens totala brevvolymer minskade med 6 procent jämfört med första kvartalet 2013. Koncernens rörelseresultat minskade under kvartalet och uppgick till 106 (330) miljoner kronor.
Minskningen förklaras främst av omställningskostnader men även ett lägre underliggande rörelseresultat i affärsområdena, till stor del på grund av de kraftigt fallande brevvolymerna och fortsatt prispress inom logistikverksamheten.
– Lönsamheten inom hela verksamheten är fortsatt otillfredsställande. Vi har fullt fokus på att genomföra vår strategi för att förbättra intjäningsförmågan och skapa ökat finansiellt värde. Två viktiga förutsättningar för att PostNord ska nå målet om att vara den ledande aktören i Norden inom kommunikation och logistik, är att vi minskar kostnadsbasen och etablerar en integrerad produktionsmodell i varje land, skriver PostNord i ett pressmeddelande.
Omställningsarbetet fortsätter
Samtidigt fortsätter PostNord arbetet med att genomföra planerade effektiviserings- och besparingsåtgärder för att nå tillfredsställande lönsamhet i koncernen. Den 31 mars infördes den i början på februari aviserade nya organisationen med landsenheter som ansvarar för produktion och försäljning i respektive land.
Samtidigt överförs produkt- och tjänsteägande i två nya affärsområden, Mail & Communication och Logistics, som har ansvaret för att utveckla och paketera attraktiva erbjudanden över hela koncernens verksamhet.
PostNord har även etablerat en särskild strategisk koncernenhet med ansvar för tjänsteutveckling inom den kraftigt växande e-handelsmarknaden.
– Den nya organisationsstrukturen ger förutsättningar för en integrerad produktionsverksamhet i respektive land. Tillsammans med den utvecklade varumärkesstrukturen, med fokus på ett koncerngemensamt varumärke, ökar vi tydligheten mot kund av PostNord som en nordisk aktör med ett geografiskt konkurrenskraftigt helhetserbjudande, skriver PostNord i pressmeddelandet.
Källa: Press