ANNONS

Matjätten flyttar e-handelslagret till butikerna

Erik Edvardsson
Coop/Pressbild

Centrallagret ryker i början på nästa år.

ANNONS

Coop är i färd med att avveckla sitt centrallager för e-handel i Kungens Kurva. I februari ska avvecklingen vara klar. Istället portioneras nu lagerverksamheten ut till olika butiker.

Konceptet finns redan på Coop-butiker i Uppsala, Värmdö och Norrköping. Och nu är det även dags för butikerna i Vällingby och Häggvik i Sollentuna att få ett eget e-handelslaget.

Samtidigt som andra aktörer nu etablerar stora helautomatiserade e-handelslager väljer vi att gå en annan väg och satsa på kvalitet och effektivitet i vårt erbjudande och styrkan i vår lokala närvaro, kommenterar Erik Edvardsson, som är chef för Erbjudande & Varuflöde på Coop Butiker och Stormarknader och fortsätter:

Med detta kan vi erbjuda samma utbud online som kunderna kan få i sin fysiska butik. På sikt tittar vi på att erbjuda e-handel med hemleverans i hela vårt område.

Samma utbud online

När Ehandel ber honom konkretisera vad detta innebär säger han att det rör sig om en dedikerad produktions- och plockenhet för onlineordrar i butiken – varifrån man erbjuder hemkörning till kund.

Butiken är utformad som en vanlig butik i front end, men har även en produktions- och plockenhet för onlineordrar skild från butiken och inte öppen för kunder, säger Erik Edvardsson till Ehandel och tillägger:

Med denna modell kan vi erbjuda samma utbud online som kunderna kan få i sin fysiska butik. Dessutom kan hemleveranserna kortas i leveransavstånd och erbjudas mer frekvent – från var tredje till varannan timme.

1 100 kvadratmeter

På Stora Coop Vinsta kommer den nya plockenheten, som blir skild från butiken och inte öppen för kunder, att använda cirka 1 100 kvadratmeter av den nuvarande butiksytan. Motsvarande yta i Häggvik blir 900 kvadratmeter.

Det kommer på e-handelslagren finnas hundratals populära varor – och ett kylrum för färskvaror. Övriga varor plockas i butik. Stora Coop Vinsta har anställt cirka 70 nya medarbetare och Coop Häggvik cirka 30. Totalt får butikerna 150 respektive 65 medarbetare.

Ska vara personanpassat

Coop satsar nu även stort på hybridkoncept. Det rör sig om dygnet runt-öppna och obemannade Coop Mini. Matkedjan har även ställt ut hämtskåp utanför butiker och vid knytpunkter i Stockholms skärgård.

Den digitala delen av köpupplevelsen utvecklas kontinuerligt i syfte att erbjuda kunderna Coops tjänster och utbud personanpassat var som helst och när som helst på dygnet, säger Erik Edvardsson.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap