ANNONS

Netonnets VD om heta Last Mile-kampen: "Kommer vara avgörande"

Susanne Holmström, vd på Netonnet

Så navigerar elektronikjätten i en tuff omvärld.

ANNONS

Vem är egentligen störst i Sverige på samma dag-leveranser? Under måndagen gick Elgiganten ut och hävdade att de, tillsammans med Bring, tar förstaplatsen då man kommer att nå sex miljoner svenskar. Men frågan är om det stämmer?

Enligt Netonnet når deras samma dag-leveranser, som görs med Instabox och Best Transport, nämligen ut till ännu fler. Något som möjliggörs tack vare att man både kan utgå från centrallagret i Viared, samt att nämnda speditörer kan hämta och frakta direkt från lagershoparna.

Så vill kunden ha skrymmande varor, som en tv, har den fram till klockan 15.30 på sig att beställa för att få hem den samma kväll. För mindre varor har man fram till 14.00 på sig.

Jag hajade till när jag såg pressmeddelandet. Det är svårt att veta exakt hur de har räknat. Enligt våra uträkningar når vi ut till 6,7 miljoner svenskar med samma dag-leveranser, vilket vi också pratat om tidigare. Vi mäter vilka postnummer vi når ut till och gör slagningar på hur många människor som berörs. Vi tycker att det är spännande att allt fler driver på last mile-frågan. Vi tror att det kommer att vara avgörande om man vill driva en framgångsrik e-handel, förklarar Susanne Holmström, vd på Netonnet, till Ehandel.

Och faktum är att man just invigt ännu en lagershop. Det skedde i slutet av förra veckan i Bromma i Stockholm. Ett nytt läge, som även innebär ett nytt koncept för bolaget.

Vi har hela tiden varit nyfikna på att komma närmare innerstaden i Stockholm. Vi vet att folk som bor där har lite svårt att ta sig ut till oss. Bromma är ganska centralt med våra mått mätt. Det blir även ett nytt koncept, med en mindre yta än vad vi är vana vid. Vi kommer att anpassa sortimentet utifrån den handel vi förväntar oss där.

Det nya konceptet blir lite mer av ett lagershowroom.

Vi tror att vi kommer att ha fler hemleveranser och installationsförfrågningar. Här finns även möjlighet att uppleva produkterna, och ställa frågor till vår personal. Sedan kan de fraktas hem och installeras av oss.

"Vi som lågprisaktör blir attraktiva"

Det sker även lagom till Black Week som just nu är i full gång. Netonnet kan dessvärre inte bjuda på några siffror hur det har gått hittills, då man är ägda av börsnoterade Komplett. Däremot ser man tydliga trender för shoppingen under reafesten i år.

Vi ser ett ökat intresse för smarta hem, framför allt när det gäller produkter kopplade till elförbrukning. Där finns det ett stort intresse för att spara in på den. Jag tycker mig även kunna se att julklappshandeln börjat ta fart, med typiska julklappar som massagepistoler och airfryers.

Samtidigt har man försökt anpassa sortimentet på ett sådant sätt att även de som håller lite hårdare i slantarna just nu, ska kunna hitta fynd.

Vi försöker förstå och följa vad kunderna visar intresse för - att anpassa oss till det här och nu. När det blir ett ekonomiskt tuffare läge så blir vi som lågprisaktör ännu mer attraktiva. Många vill köpa julklappar och samtidigt göra ett bra klipp. Vi ser även att det varit ett större intresse kring våra "private labels", som är billigare alternativ till stora, populära varumärken. Där har kundernas nyfikenhet ökat nu.

Kan du säga någonting om hur försäljningen ser ut jämfört med tidigare år?

Jag kan säga att det är förvånansvärt stort intresse, trots att kundernas ekonomi påverkats. Sen har man gjort om handeln från Black Friday till Black Week, så jag tror att vi behöver låta det löpa hela perioden och se sen efter helgen, för att kunna göra en bra bedömning.

"Turbulent år"

Men det är ju inte bara Black Week som har varit speciellt i år. Hela året har varit en lång och svår kamp för många. Och Netonnet har inte varit immuna.

Precis som för alla företag så har det varit ett turbulent år. Det har aldrig hänt så mycket som varit så oförutsägbart. Samtidigt är Netonnets styrka att vi är ett snabbfotat, flexibelt företag vilket gör att vi har kunnat hantera situationen på ett bra sätt. Vi har sett stora skiften i efterfrågan och kunnat anpassa oss efter det. Det gäller att hela tiden ligga nära verksamheten, leverantörer och veta var kunden befinner sig. Men det gäller också att vara modig och våga ta beslut.

Och tagit beslut har man gjort. Netonnet har tidigare i år sagt upp tjänster på huvudkontoret för att spara pengar. Något som beskrivs som en jobbig, men nödvändig åtgärd. Dessutom har man valt att outsourca sin kundtjänst, vilket även det innebar varsel.

Det gäller att hela tiden anpassa sig till nya förhållanden och att anpassa sin kostnadsmassa utifrån det. Vi är det mest kostnadseffektiva hemelektronikbolaget på marknaden och vill kunna lova det bästa priset till våra kunder. Då var det nödvändigt att organisera oss på ett mer effektivt sätt på huvudkontoret, samt lägga vår kundservice hos en partner. Vi kommer också att uppnå bättre flexiblitet och service till kunden. Sen är det aldrig ett roligt beslut att ta, men det gäller att anpassa sig till marknadsförutsättningarna, säger Susanne Holmström.

Nils Lund
nils@ehandel.se