En gång var det bara fredagen. Black Friday har gått från att vara årets största shoppingdag till att bli en hel shoppingfest som sträcker sig över flera veckor. Ehandels-redaktionen satt tidigare år redo på lördagen för att fånga upp rekordsiffrorna från den svarta fredagen, men detta har blivit mindre och mindre värdefullt.
Det handlade ifjol om Black Week eftersom reaperioden dragits ut – och som blir allt mer en Black Month. Hur handelns försäljning blir under årets reaperiod är svårare än någonsin att förutspå, skriver nu betalbolaget Nets inför den stora dagen.
Förra året fortsatte näthandeln på själva Black Friday nämligen att minska, enligt Nets siffror. Och alla är i princip överens om att tillväxten nu ligger i Black Friday som period, inte som en enskild rea-dag.
“Här blir det inte något rekord”
Men hur ser det då ut inför årets rea-fest?
Många konsumenter har säkert skjutit fram sina inköp till Black Friday, och de har sannolikt gjort ett bra val – erbjudanden lär bli bättre än någonsin med tanke på välfyllda lager hos butikerna. Själva fredagens minskade betydelse lär också fortsätta – här blir det inte något rekord. Och miljötänket får nog i år ta ett kliv åt sidan i dessa ekonomiskt oroliga tider, säger Patrik Müller, e-handelsexpert på Nets.
Enligt Nets är det många handlare som har stora lager som behöver säljas ut, något som alltså kan bidra till extra bra rabatter i år.
Detta då fraktkrisen gjorde att många fyllde på lagren. Branscher där inköpen sker långt innan själva försäljningsperioden har generellt stora lager, skriver Nets.
"Reaperiodens viktigaste försäljningskanal"
De fysiska butikerna spås även få en rejäl boom då pandemieffekterna ska vara borta.
Näthandeln har varit starkt drivande för Black Friday i många år, och är fortsatt reaperiodens viktigaste försäljningskanal. Men efter två år med restriktioner där människor nu vill vara ute i livet och shoppa så gynnas den fysiska handeln, säger Patrik Müller.
Så hur kommer det att gå? Patrik Müller vågar sig ändå på en gissning.
Personligen tror jag på en knapp ökning för Black Week totalt sett, där e-handeln kanske minskar lite medan den fysiska handeln ökar något, avslutar Patrik Müller.
Förra året så minskade Black Friday med 11,6 procent och Black Week ökade med 1,4 procent, enligt Nets statistik. Fysiska butiker ökade samtidigt med hela 7,8 procent.