ANNONS

Trots konkursen: Nya jätten tror stenhårt på landet

Budbee:s Nordenchef Pontus Håstlund

Men kommer svenskarna att börja lita på sina grannar?

ANNONS

Äktenskapet är fullbordat. Nyligen stod det klart att Budbee och Instabox blir äkta makar, med det nya gemensamma "efternamnet" Instabox.

Men vad betyder fusionen? Ja, tillsammans kan de utmana statliga postbolag som Postnord och Posten Norge. Det säger Budbee:s Nordenchef Pontus Håstlund till Ehandel.

Genom den här kombination skapas en ny utmanare, redo att ta sig an traditionella statligt ägda postalaktörer liksom välfinansierade internationella leveransbolag som går in på e-handelsmarknaden, säger han till Ehandel och fortsätter:

Tillsammans kan de dra nytta av varandras infrastruktur och kompetens och snabbare dra ner på klimatutsläppen.

Men finns det några risker med att gå samman med en konkurrent?

Vi ser fram emot att lära känna varandra och utmanas tillsammans. Fusionen medför nya rutiner och processer och det tid. Men vi är övertygade om att resultatet blir lyckat.

Det har i samband med sammanslagningen snackats mycket om att det nya gemensamma bolaget Instabee ska storsatsa på Nederländerna. Men Instabox satsning blev en megaflopp.

Ökat fokus på lönsamhet

Den numera ena halvan av Instabee köpte, för flera miljoner under 2021, det nederländska budbolaget Red je Pakketje. Målet var att ställa ut 2 000 till 3 000 paketskåp i landet. Men i början av november valde man ändå att försätta bolaget i konkurs och 984 anställda blev av med jobbet.

Vi har ett ökat fokus på lönsamhet och efter att ha analyserat tidigare och framtida prestationer har vi kommit fram till att vi inte kommer att nå ordentlig lönsamhet inom vår planeringshorisont, kommenterade Alexis Priftis, vd för Instabox.

Ehandel har bett Instabox kommentera nedläggningen. Och Pontus Håstlund svarar så här:

Vi beklagar inverkan på medarbetare och partners som Instabox nedläggning har skapat, men det är en missvisande beskrivning att vi tror på Nederländerna som marknad "trots" Instaboxs konkurs som du skriver i rubriken. Nederländerna var det första landet som Budbee lanserade i utanför Norden, och sedan 2019 har vi byggt upp en stark organisation där, och levererat miljontals paket.

Budbees:s tillväxt ökade på den nederländska marknaden från 1,8 miljoner till 65 miljoner mellan 2020 och 2021.

Nederländerna är i grunden en hemleveransmarknad, medan Sverige primärt kommer från ombudsleveranser. Men där vi på senare år sett en kraftig tillväxt för hem- och boxleveranser, säger Pontus Håstlund och fortsätter:

Inom just hemleveranser ser vi en viss skillnad i preferens för hur man önskar få sina paket levererade. I Nederländerna föredrar majoriteten att få paket levererat till en granne om man inte är hemma, detta väljer hela 73 procent av konsumenterna.

Litar på grannen

Men i Sverige litar vi inte på grannen. Eller så vill inte prata med okända främlingar? Det är oklart. Svenskar vill i alla fall hellre få sitt paket placerat utanför dörren. Om även svenskarna blir sugna på att överlåta paketmottagningen till grannarna – så är Budbee redo att införa det även här.

De alternativ som vi har just nu är väldigt uppskattade bland våra konsumenter och rimmar bra med hur den svenska kulturen ser ut. Om det finns ett behov och önskemål från våra kunder kommer vi självklart att ge gehör.

En annan skillnad är att nederländarna e-handlar mer än svenskarna. Under 2021 köpte de 29 paket per person – medan svenskarna snittade på 13 paket per person.

Varför ser det ut så?

E-handelspenetrationen ser typiskt sett lite olika ut från marknad till marknad. Det förklaras av faktorer som geografiska förutsättningar, olika sektorers mognad och liknande. I Norge såg man exempelvis att hemelektronik tidigt gick online tack vare ett par bolag som tidigt låg i framkant av den utvecklingen.

Vad är marknadernas största likheter?

Boxmarknaden är relativt ny i Nederländerna och den leveransformen håller man just nu på att lära sig. I Sverige är detta redan väletablerat grad så här handlar det mer om att vi utvecklar med kundcentrerade hemleveranslösningar. På så vis kan man se det som om de två marknaderna närmar sig varandra: där Nederländerna vänjer sig mer vid box och svenskarna mer vid hem.

Vad Instabee kommer att göra för satsningar framåt på de respektive marknaderna är dock för tidigt att uttala sig om, enligt Nordenchefen. Men han ser stor potential i kundcentrerade lösningar och effektivare varuflöden.

Vad kan Sverige lära sig av Nederländerna och vice versa när det kommer till budlösningar?

Jag tror att vi i Sverige håller på att lära oss att hemleveranser kan vara smidigt och att det inte behöver betyda att man ska sitta hemma dagtid och vänta på ett paket utan information om hur eller när det kommer. På motsvarande sätt så tror jag att många i Nederländerna börjar upptäcka fördelarna med boxleveranser och ser att de kan vara ett smidigt alternativ med stor flexibilitet och frihet.

David Gustavsson
david@ehandel.se