Sportamore hade en tillväxt på 59 procent under första kvartalet 2014 och intäkterna uppgick till 80,7 miljoner kronor, att jämföra med 50.6 miljoner kronor 2013. E-handlarens rörelseresultat landade på -1,4 miljoner kronor (-9,8) men bolagets rörelsesegment Sverige uppvisar ett positivt rörelseresultat före avskrivningar om +0,1 miljoner kronor.
Motsvarande resultat för segmentet Övriga Norden uppgår till -1,1 miljoner, något som främst ska bero på större investeringar i anskaffning av nya kunder.
– Vi kan se tillbaka på ett kvartal där Sportamore levererat försäljningstillväxt och förbättringar i en rad viktiga nyckeltal samtidigt som vi fortsatt arbetet med effektivitetsförbättringar i underliggande funktioner, skriver Johan Ryding, Sportamores VD, i delårsrapporten.
Nya investeringar att vänta
Sportamore hade under första kvartalet en genomsnittlig nivå på mer än två miljoner besök per månad, och nästan 35 procent av deras totala kundbas återkommer inom 90 dagar efter föregående transaktion för att göra sitt nästa köp.
E-handlarens målsättning för andra kvartalet, och resten av 2014, är en fortsatt försäljningstillväxt och ökande marknadsandelar på samtliga marknader. Något som även ska ske med hjälp av den nyemission som nyligen genomfördes.
– Vi har nu i samtliga nordiska marknader en väl fungerande kundanskaffningsmodell och vi bedömer att vi är väl positionerade för fortsatt tillväxt. Mot bakgrund av den under perioden genomförda kapitalanskaffningen finns en förstärkt långsiktig uthållighet och fortsatt goda förutsättningar för tillväxtorienterade investeringar, skriver Johan Ryding.
Källa: Press