CDON Group släppte idag sin delårsrapport för första kvartalet 2014 och e-handelsbolagets omsättning uppgick under perioden till 1 133 miljoner kronor, jämfört med 1 051 miljoner kronor ett år tidigare.
Men trots en tillväxt på 10 procent gör man en förlust på 4,2 miljoner kronor efter skatt. Det är dock klart bättre än motsvarande period 2013 då förlusten landade på 17,3 miljoner kronor. Paul Fischbein, VD och koncernchef, är nöjd med starten på året.
– 2014 har börjat bra för CDON Group. Vi levererar en tillväxt på 10 procent, ett positivt rörelseresultat i det säsongsmässigt svaga första kvartalet samt en förbättring av kassaflödet om nästan 159 miljoner kronor jämfört med samma kvartal förra året. Sport & Hälsa fortsätter att uppvisa en hög tillväxttakt, 30 procent, och stabila marginaler. Hem & Trädgård hade ett starkt försäljningskvartal och ökade försäljningen med 26 procent, säger Paul Fischbein.
Ska fortsätta att investera
Samtidigt fortsätter omvandlingen av CDON.com till ett e-handelsvaruhus, och inom Nelly.com följdes förra kvartalets lansering i Frankrike upp med lanseringar i Belgien och Polen. Dessutom lanserades NLYman.com, en modebutik för män.
Nyligen offentliggjorde man även ett planerat pilottest av en egen betallösning för två av koncernens svenska sajter. Testet startar under de kommande månaderna och CDON ser en egen betallösning som ett viktigt steg för att ytterligare förbättra köpupplevelsen samtidigt som man kan ta ansvar för en större del av värdekedjan.
– Sammantaget är CDON Group väl positionerat för att under 2014 succesivt öka investeringarna för att driva tillväxten, främst inom segmenten Mode och Sport & Hälsa, säger Paul Fischbein.
Källa: Press