Lars-Olof Mattsson gjorde Santa Maria till ett miljardföretag. Under hans ledning gick kryddföretaget från en omsättning på 8 miljoner kronor 1968, till över 4 miljarder kronor 40 år senare. Bakom framgången låg satsningen på texmex som tog sin början 1990.
Efter att Lars-Olof Mattsson sålt Santa Maria till finländska Paulig har han hittat en ny marknad som kan stå inför en explosionsartad tillväxt, mat på nätet. Marknaden är i dag värd 2,5 miljarder kronor om året, en siffra som enligt Måns Danielsson, vd för Mat.se, kan växa åtta gånger inom fem till tio år.
– Jag är övertygad om att matförsäljning på nätet växer till 15-20 miljarder kronor per år i Sverige, säger Måns Danielson till Dagens Industri.
Ska bli störst
Lars-Olof Mattsson är tillsammans med sonen Ludwig Mattsson storägare i matsajten som sägs vara den största aktören inom mat på nätet i Göteborgstrakten. Försäljningen i årstakt ligger på 90 miljoner kronor, men det är en siffra som ska öka rejält den kommande tiden.
Med sin satsning utmanar Mat.se Stockholmsledande Mathem.se som har H&M:s vd Karl-Johan Persson som storägare. Inom kort väntar också notering på Nasdaq OMX småbolagslista First North, och vad målet för framtiden är hymlar man inte med.
– Det är viktigt för oss att bli störst inom mat på nätet. Det är en filosofi vi har med oss från Santa Maria, säger Lars-Olof Mattsson.