ANNONS

Nya draget: Lyko släpper social shoppingapp - "starten"

Lyko gör appsatsning
Lyko/Pressbild

"Vi vill koppla samman skönhetsentusiaster med varandra".

ANNONS

För några år sedan skulle alla företag ha en egen app. Men i dag är det ingen självklarhet.

Men nu väljer Lyko att satsa på en egen app, som dels är en shopping-plattform, men också ett socialt medium.

E-handel handlar inte längre bara om transaktion av produkter, kunderna förväntar sig mer upplevelse och inspiration. Vi vill hylla de aktivaste kundernas kreativitet och bjuda in fler till vår magiska värld. Därför är inspirationen från vårt community navet i appen, skriver Lyko i ett pressmeddelande.

Kopplar ihop produkter

Användarna kan se klipp, lägga upp bilder och videor på egna looks och sina bästa beauty hacks, framgår det. Man kan även recensera produkter, följa influencers och chatta om trender.

Vi har fyllt varje hörn med funktioner som att gilla andra användares bidrag, kommentera inlägg, ställa frågor om produkter och skapa looks genom att koppla ihop produkter med tutorials, skriver företaget.

Ska driva engagemang

För den shoppingsugne finns det också totalt 55 000 skönhetsprodukter på appen att välja mellan. Man kan spara favoriter, lägga beställningar och se sina senaste köp.

Detta är starten på vår appresa och nästa steg i vår mobile first-strategi. Vi vill driva engagemang och skapa flera anledningar att besöka oss än att bara göra ett köp. Vi vill koppla samman skönhetsentusiaster med varandra, varumärken med sina fans och ge blivande skönhetskonstnärer, som frisörer, hudterapeuter och makeupartister, en plattform där de kan växa sina egna communitys, kommenterar vd:n Rickard Lyko.

David Gustavsson
david@ehandel.se