Imorgon, fredag, drar den stora shoppingsäsongen igång. Då vankas det nämligen Singles Day, som kommer med en rad rea-erbjudanden. Men inte bara det. Man kan även räkna med ett och annat bluff-sms från bedragare, som försöker komma över ens kort- och kontouppgifter i Postnords, eller andra logistikaktörers, namn.
Därför går den statliga logistikjätten nu ut och varnar för just detta, men också för de bluffannonser som dyker upp på sociala plattformar. Samt för privatannonser av "kurirtjänster" och oseriösa e-handlare med ovanligt låga priser.
Vi vill inte att våra mottagare ska drabbas av de här lurendrejerierna. Det är viktigt att komma ihåg att Postnord inte har något med den här typen av mejl eller sms att göra. De skickas utan vår vetskap, och det vi vet om dessa är vad våra kunder berättar för oss. Det ligger dessvärre utanför vår kontroll att stoppa dem, även om vi på säkerhetsavdelningen arbetar hårt för att stänga ner sidor som illegalt använder vårt varumärke, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på Postnord i ett uttalande.
Samtidigt vill man framhäva att e-handeln fortfarande till stor del är trygg och säker. Så länge man vet hur man ska navigera när bedragarna dyker upp i telefonen, på mailen eller i sociala flödet.
Att e-handla är inget man ska vara rädd för. Det är ett smidigt sätt att handla och att jämföra priser på som fler och fler, i alla åldrar, upptäcker. Dock är det bra om man som konsument är lite sunt misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam, säger Alexis Larsson.
För att undvika att falla i de listigt gillrade fällorna rekommenderar Postnord bland annat att man inte svarar på misstänkta bluff-sms och mail. Att man använder sig av bolagets app för meddelanden och att man ringer kundservice om man är osäker på källan. De poängterar även att man aldrig ska lämna ut inloggning till BankID eller kortnummer till någon.
Och vill man undvika att bli dragen vid näsan av bedragare som utger sig för att vara e-handlare ska man vara aktsam för ovanligt låga priser, konstiga produktnamn och översättningar, samt om det inte finns några kontaktuppgifter.