Sök
Stäng denna sökruta.

Sponsrat Innehåll

Vad riktiga kunder tycker väger absolut tyngst

Just nu pågår slutspurten i Prisjakts tävling Årets butik 2022. Inet vann i fjol:

– Vi har ett supertydligt fokus på kundupplevelsen och ett bättre kvitto på att vi gör rätt kan vi inte få, säger vd Erik Wickman.

I den stora tävlingen Årets butik 2022 är det Prisjakts användare som utser vinnaren. Segerreceptet är en kombination av bäst och flest butiksomdömen, där köpupplevelsen står i absoluta centrum. I år kommer vinnarbutiken att hyllas lite extra med en månads gratis bannerannonsering på Prisjakt. Den 30 november avslutas årets tävling och vinnaren avslöjas den 15 december.

I fjol vann det Göteborgsbaserade teknikvaruhuset Inet det prestigefyllda priset. 

– Det här priset har utvecklats det senaste året och är den mest ärliga utmärkelsen man kan få. Den baseras inte bara på antalet röster och utses inte heller av någon jury med branschkändisar – det här är vad riktiga kunder tycker och det väger absolut tyngst, säger Inets vd Erik Wickman.

Bra butiksomdömen är en kvalitetsstämpel och ett konkurrensmedel, rekommendationer är ett väldigt starkt köpargument. Att lyfta fram att butiken tävlar i Årets butik är ett sätt att få fler kunder att skriva recensioner. Här hittar du marknadsföringsmaterial du kan använda och riktlinjer för hur du får lyfta kampanjen i dina kanaler. 

Inet har sedan dag ett uppmuntrat sina kunder att skriva omdömen och följer noggrant allt som skrivs om dem på nätet, inte minst för att direkt fånga upp och agera om något verkar ha gått fel.
– Att få sina kunder att lämna omdöme, det är en hög tröskel. Då måste man verkligen känna att det är extra bra eller att man har en speciell relation till butiken.

Inet ser ut att ha lyckats med precis det. Men hur?
– Vi försöker digitalisera den fysiska butiksupplevelsen. En bra butiksupplevelse är svårslagen, du träffas ’face to face’ och får produkten över disk. Vi försöker komma så nära den som möjligt även på nätet, berättar Erik Wickman.

Snabba leveranser och betalningsalternativ som kunderna efterfrågar ser han som en hygienfaktor. Liksom riktigt bra kundkommunikation.
– Svenska butiker har blivit superduktiga på det, kunderna förväntar sig tydlighet. Jag tror det har varit en avgörande faktor för e-handeln i Sverige, att vi skapat trygghet i att handla på nätet, säger Inets vd.

I tävlingen Årets butik delas det även ut priser i ett antal butikskategorier, till årets nykomling samt miljöpriset Årets medvetna butik. En nyhet för i år är att Prisjakts användare även röstar fram Årets fraktbolag 2022.

Läs mer om Årets butik 2022 och hur du deltar i tävlingen.