Bra pris, ett brett sortiment – och kvalitet.
Ja, det är viktigast när svenskarna rankar vad som är viktigast när de näthandlar mat. Det visar en ny undersökning från Sifo på uppdrag av Mathem.
Till att börja uppger en av tio att de handlar mat online i dag. Vad gäller nöjdheten tycker åtta av tio att det är bra att leveranserna anländer i tid.
"Måste bli smidigare"
Sju av tio tycker att matvarornas kvalitet håller god nivå, medan något färre, 66 procent gillar sortimentet.
Störst invändningar har de svarande mot returprocessen. Knappt två av tio tycker att det är lätt att returnera e-handlade matvaror.
Returprocessen exempelvis, är något vi själva ständigt jobbar på att förbättras inom. Eftersom det är så smidigt att handla mat online måste det självklart vara lika smidigt att returnera varor, kommenterar Johan Gertell, sälj- och marknadsdirektör på Mathem.
Mer från undersökningen: Vad av följande är viktigast för dig när du handlar mat och andra dagligvaror online?
Priserna: 62%
Ett brett sortiment: 52%
Produkterna/kvalitén: 48%
Leveransen kommer i tid: 44%
Smidig navigering: 24%
Orderprocessen: 23%
Servicen vid leverans: 17%
Kundservicen: 14%
Hållbarhetsprofilen (socialt och miljö): 9%
Integriteten och säkerheten: 8%
Snygg hemsida/app: 5%
Returprocessen: 2%