Mobiltelefonen är en av de sista plattformarna som Amazon behöver övervinna. De har redan surfplattor, läsplattor och en tv-box där de kan sälja digitalt innehåll som musik, filmer, böcker och tidningar. Nu fattas bara den lilla enheten som de flesta bär med sig i fickan, mobiltelefonen.
Att Amazon jobbar på en mobiltelefon är självklart för många analytiker och förra året dementerade företaget ryktet om en gratis mobiltelefon. Detta sades vara det som skulle vinna konsumenter på en starkt konkurrensutsatt marknad. Någon gratis mobiltelefon verkar det dock inte bli.
De senaste dagarna har det åter blåsts liv i media kring en Amazon-mobil. Detta efter att sidan BGR släppt bilder på vad som sägs vara Amazons kommande mobiltelefon. BGR sägs även ha bra träffsäkerhet när det gäller Amazons kommande enheter. Media har därmed hakat på rejält och analyserat bilden i fråga.
Det som ska göra mobilen speciell är ett helt nytt 3D-gränssnitt. Mobilen skall även ha fyra extra kameror för att göra 3D-upplevelsen till något man faktiskt kan använda och inte bara en gimmick. Det som skall få telefonen att sälja ryktas alltså vara denna 3D-funktion.
Amazon brukar vara mycket pragmatiska i utformandet av sina hårdvaruenheter. De lanserar för det mesta endast prylar de vet att kunderna redan vill ha och utan några onödiga funktioner. Därför står givetvis en potentiell 3D-telefon ut i mängden.
Amazons butiker redan anpassade
Vad kan Amazon tänkas göra med tre dimensioner? Det ryktas om allt ifrån innehåll i 3D till mer e-handelsrelaterade funktioner. Kanske kan man se produkter i 3D eller augmentera den verkliga världen på något vis med potentiella produktinköp. Enligt BGR skall det redan finna stöd för 3D i Amazons nätbutiker för digitalt innehåll:
– En annan smart användning av mobilens 3D-effekt är över Amazons olika butiker, som i deras e-handel för böcker, musik och huvudbutiken för Amazons digitala innehåll. Genom att ändra mobilens position kan användare se tredimensionella produktbilder och ytor som annars är dolda i 2D-bilder, skriver BGR.
Flera analytiker verkar vara överens, att om en framtida Amazon-telefon lever och andas 3D, så har företaget kommit på ett bra användningsområde för det.
Att lansera en mobil med ett 3D-gränssnitt och häftiga funktioner kan förstås också bara vara ett sätt att försöka komma ner i folks fickor, genom att stå ut i mängden. Amazon kan sedan länsa fickorna på pengar genom att sälja böcker, film och musik.
Wall Street Journal tror att Amazons mobil kommer att lanseras i juni i år och börja säljas i september. Tiden får alltså utvisa vad nätjätten har för mobila planer och om de är i två eller tre dimensioner.