ANNONS

Så dubblade de sin omsättning med Ads: "Väldigt bra avkastning"

Christian Benavente på Digimii

E-handlaren ökade omsättningen med 16 miljoner.

ANNONS

E-handlaren Takbox.se lyckades få ordentlig utdelning när man gjorde om sin ads-struktur. Bolaget dubblade sin omsättning och kammade hem pengar i mångmiljonklassen. Men hur lyckades de egentligen? Det avslöjar Christian Benavente från Digimii, som ledde arbetet.

Takbox spenderade 583 000 kronor mer, en ökning i spend på 215 procent. Omsättningen ökade under samma period i Google Ads med 16 570 000 kronor - en ökning i omsättning på 606 procent. ROAS (return on ad spend) ökade från 10,03 till 22,59, säger han till Ehandel.

Så vad gjorde man rent praktiskt för att få till sådana siffror? Först skapade man en ny kontostruktur med målet att få bättre optimeringsmöjligheter och anpassa budget och budgivning beroende på marginalerna.

Produkter med bättre marginal ville vi såklart lägga mer budget på och buda mer aggressivt på. Med närmare 5 000 produkter i sortimentet, såg vi en bra möjlighet att driva betydligt mer relevant trafik och öka försäljningen via söknätverket genom att dels hitta fler relevanta sökord att buda på, dels genom att skicka användaren till mer relevanta landningssidor beroende på sökintentionen, säger Christian Benavente.

De jobbade även mycket med produktflödet.

Vi la till betydligt fler attribut och mer relevant information för att kunna matcha mot fler relevanta söktermer och få maximal exponering i Shopping-nätverket. Detta gav en väldigt bra avkastning. Sist men inte minst optimerade vi kampanjerna löpande och justerade budgivningen (T-ROAS), beroende på hur kampanjerna presterade.

Hur ser Takbox ads-struktur ut idag, jämfört med innan?

När vi byggde ny kontostruktur bestod strukturen av Sök och Smart Shopping-kampanjer. Ganska nyligen ersattes Smart Shopping kampanjerna med Performance Max, säger Christian Benavente och fortsätter:

Strukturen Takbox hade innan vi kom in i bilden, var ganska rörig. Konverteringsspårningen var uppsatt via Google Analytics vilket innebär att det var "last-click" attribution. Man hade dålig koll på vilka produkter som presterade bra, vilka produkter som presterade mindre bra, och vilka produkter som hade potential att driva mer försäljning och lönsamhet.

Vilka kanaler ger bäst ROI (return on investment) i dag?

Historiskt sett har det varit Shopping utan tvekan för e-handlare. Idag har Smart Shopping som sagt ersatts av Performance Max helt och hållet och än så länge är det svårt att få inblick i hur mycket ROI som Shopping står för. Men jag skulle säga att Performance Max och Standard Shopping ger bäst ROI idag.

Tips: Så kan e-handlare optimera sina ads

  • Att få bra exponering i Shopping-nätverket är helt avgörande för en e-handel. Säkerställ därför att produktflödet är optimerat fullt ut - och kolla med jämna mellanrum om det går att förbättra flödet ytterligare.
  • Se till att ha en bra struktur på Datalayers på webbplatsen och att webbplatsen är lämplig för enhanced e-commerce tracking.
  • Google optimerar som standard efter omsättning. I majoriteten av gångerna är det smartare att optimera efter lönsamhet. Om man föder maskininlärningen med profit-värden i stället för omsättning, så kommer Google prioritera produkter för maximal lönsamhet.
  • Exkludera brand-sökord från Performance Max/Shopping och sätt upp separata varumärkeskampanjer.
  • Sortera ut produkter som presterar dåligt, och kör dessa produkter i separat Shopping-kampanj.

LÄS ÄVEN: SEM-experten om krisen: “Vikten av att investera varje krona rätt”

Nils Lund
nils@ehandel.se