Samtidigt har påståenden om att Klarna medvetet skulle skippa att skicka ut fakturor för att kunna ta ut påminnelseavgift luftats. Något som inte låter speciellt troligt om Klarna funderat över att vara en långvarig aktör i branschen.
Under tiden har, vad vi förstår, Klarna och deras VD haft svårt att få ut deras bild av det hela i media. Sebastian Siemiatkowski som är medgrundare och VD för Klarna fick i ett tidigt skede kavla upp ärmarna och bemöta kritiken i olika forum. Vilket han dock påpekar förmodligen också varit bra för Klarna, då de även fått en del bra input.
Samma som bankerna
Nu har Sebastian under kontrollerade former fått plita ner sina tankar i en debattartikel hos Dagens industri. En artikel där han bland annat drar liknelser till storbanker som skall ha många fler klagomål mot sig.
Han menar även på att delbetalningsmodellen som Konsumentverket nu granskar skall vara kopierad av bankerna. Klarnas erbjudande sägs alltså vara helt i linje med andra aktörer. Gällande "fakturafusket" har han följande att säga:
– De insinuationer som har förekommit i medierna om att vi skulle ha satt i system att försöka tjäna en extra kortsiktig slant på bekostnad av det enorma värde och förtroende vi har byggt upp i och för Klarna är kränkande och faller på sin egen orimlighet, skriver Sebastian Siemiatkowski.
Ni som följer stormen i media bör förmodligen även läsa Sebastians debattartikel som ni finner här hos Dagens industri.