Snussidan.se drog igång 2020 men trots endast två år på marknaden så omsätter bolaget sedan någon månad tillbaka runt 50 miljoner kronor. 2021 så landade omsättningen runt 24 miljoner, enligt allabolag.
Bakom Snussidan.se så hittar vi grundarna Patrik Bodén och Ammar Kahami.
Patrik Bodén ska vara den som byggt upp verksamheten från grunden och han agerar e-handelschef på bolaget. Och det är inte hans första resa inom e-handeln.
Jag hade tidigare byggt upp en annan e-handelssida för snus från grunden, men då som anställd. Den sidan såldes vidare till en stor, redan etablerad, aktör inom e-handel vilket gav mig och Ammar möjligheten att starta något eget från grunden.
Ammar Kahami ska bidra med “djupgående kunskap och ett bra kontaktnät” inom tobaksbranschen. Man har alltså haft bra förutsättningar från start men också planerat väl, enligt Patrik.
Det är många som gärna tar en mall och sedan inte anpassar sajten för branschen. Det är väldigt viktigt att ha en stabil grund, och redan innan man startar tänka ut vad det är som är viktigt. Snabbhet på sajten, vilka funktioner on page, transportbolag, bannerytor, plats för budskap som att vi har snabba leveranser, enkel betalning, kundservice information och så vidare, säger han och fortsätter:
Det är viktigt att kunden direkt när den kommer in på sidan känner av att detta bolag kan jag lita på och vill handla av. Det ska vara rent och snyggt och inge förtroende, samtidigt som man måste visa på bra priser så att kunden kan göra en bra deal.
De båda vännerna är även snusare själva, något som sägs ha bidragit till den snabba tillväxten.
Hur i helskotta har ni kunnat växa så snabbt?
Vi skulle säga att det är en kombination av hårt arbete och en rad väl genomarbetade funktioner. Jag vill även lägga lite extra tryck vid att det ofta blir bra när man gör något man verkligen tycker om, både jag och Ammar är snusare själva och har ett stort intresse för produkterna vilket gör allt mycket enklare. Sen hjälper det naturligtvis att man har ett brett kontaktnät, att man är nyfiken och aktiv på forum som tar upp frågor kring allt från företagsekonomi, affärsmodeller, transporter, logistik, SEO, lagar och regler och liknande, säger Patrik Bodén.
Han berättar också att de gjorde en ordentlig analys kring logistiken och vad kunderna önskade sig inom just tobaksbranschen. Bolaget skickar idag snus med tre transportörer och fem olika transportsätt, däribland varubrev. Snabba leveranser ska vara en av Snussidans högsta prioriteringar.
Vi kom fram till att våra kunder främst uppskattar snabba leveranser och tog därför reda på vilka transportörer som erbjuder en till två dagars leverans och erbjuder våra kunder detta i kassan. Det finns företag inom e-handeln som idag erbjuder tre till sex dagars leverans till en lägre avgift men där menar vi att det är dumt att ens visa upp det alternativet utan att det efterfrågas. Det ska vara rent och enkelt, för många val kan även vara en nackdel och förvirra konsumenten.
Och att det ska vara just enkelt genomsyrar hela företaget. Deras slogan är nämligen “Snus på nätet - Snabbt och enkelt”.
Hur ser det ut bland konkurrenterna?
Vår främsta konkurrent är såklart Haypp Group, eftersom de är störst. De gör mycket bra saker och är en inspirationskälla sett till hur de som marknadsledare i branschen tar ansvar och arbetar aktivt för snus och framför allt nikotinportioner för e-handeln på ett medialt, juridiskt och politiskt plan som ett bolag i vår storleksordning skulle ha utmaningar att göra, säger Patrik och tillägger:
Just Haypp ser vi inte nödvändigtvis som en konkurrent vilken vi har som mål att passera, utan vi ser snarare att det finns plats på marknaden för två stora aktörer.
Hur ser ni på kontroverserna i er bransch gällande bland annat marknadsföringsbiten?
Snussidan har som policy att alltid välja det säkra alternativet för att säkerställa att vi håller oss till en mer balanserad och ”safe” framtoning. Vi ser gärna att konsumentverket kommer med tydligare riktlinjer på det här redan idag väldigt svårnavigerade området. Vi vill mena att en för aggressiv marknadsföring direkt skadar branschen och riskerar att strama åt regelverket på sikt vilket gör att det blir ännu svårare för oss alla att nå ut till konsumenten med ett rökfritt, mindre skadligt, alternativ som snus och nikotinportioner.
I slutet av augusti nådde bolaget runt 47 miljoner kronor i omsättning, enligt grundarna. Men detta kan i bästa fall dubblas innan året är slut.
Vi kommer att landa på mellan 80-100 miljoner. Det hade verkligen varit roligt om vi passerade 100 miljoner redan andra året, så det är en försiktig och ödmjuk förhoppning.
Blir det inte svårt att hålla i denna tillväxttakten?
Vi har alltid flera projekt som rullar i bakgrunden och hela teamet bakom Snussidan arbetar konstant med förbättringar och effektiviseringar. Det ska gå snabbt och enkelt även bakom sidan, men utan att kundens upplevelse av sidan eller leveransen blir sämre. Den vision, det driv och den kunskap vi i teamet har gör att vi känner oss trygga i att hålla vår position på marknaden.
Patrik Bodén berättar också att de har planer på utlandsleveranser och att bredda sortimentet ytterligare.
Men som det ser ut för stunden så finns det mycket mer att ta av på hemmaplan där vårt absoluta fokus är att driva e-handelns snabbaste och trevligaste upplevelse för nikotinanvändare i Sverige, avslutar han.