De senaste åren har vi rapporterat om stadig tillväxt hos e-handlare som Mat.se och Mathem.se, som båda säljer lösplockade livsmedel med hemleverans. Men när vi har frågat företagens företrädare vilken de ser som sin största utmaning, har ofta samma svar upprepats: Att få folk att våga testa matinköp på nätet.
Invanda mönster håller tillbaka
Många människor håller helt enkelt gärna fast vid sina inarbetade rutiner, och på en del håll har det funnits en oro för att varorna inte ska vara lika bra om man inte har valt ut dem själv.
- Om en kund slutar handla hos oss frågar vi om vi gjort något fel, och då svarar de flesta att "MatHem är helt suveräna, men jag har så svårt att ändra mitt beteende. Jag kommer på på morgonen att jag behöver en vara och då handlar jag den på vägen hem", sade till exempel Mathems VD Tomas Kull till Ehandel.se i januari 2016.
Måns Danielsson, VD på Mat.se, har varit inne på samma linje:
- Våra varor håller en hög kvalitet och en bra prisnivå. Utmaningen är att få människor att prova. Många lever kvar i invanda mönster. Jag tror att det är det enda som håller tillbaka utvecklingen, sade han i november 2011.
Och trots att tiden har gått verkar samma problem fortfarande finnas kvar. Enligt en ny undersökning från den danska e-handelsorganisationen FDIH, bekymrar sig många över hur säkert det är att man får färska varor om man handlar på nätet. Det rapporterar branschtidningen Dansk Handelsblad.
Endast tre procent missnöjda
Organisationen har frågat knappt tusen konsumenter som inte handlar mat på nätet om orsaken till det, och fått svaret att 53 procent väljer bort e-handel för att de inte själva kan kontrollera varornas kvalitet. Men det verkar som att de oftast oroar sig i onödan. Enligt FDIH är det nämligen bara drygt tre procent av alla nätmatskunder i Danmark som någon gång har varit missnöjda med ett köp.
41 procent av de som deltog i FDIH:s undersökning tyckte att det fortfarande var enklare för dem att handla mat i fysiska butiker. En betydande andel tyckte också att det var roligare att gå till en traditionell mataffär samt att det var dyrare att handla på nätet.