Tidigare i veckan släppte e-handelsföretaget Sleepo sin rapport för fjärde kvartalet samt för helåret 2016/2017. Siffrorna talade sitt tydliga språk; Bara under det senaste kvartalet har företaget ökat omsättningen med 54 procent, jämfört med samma period förra året.
Vi har haft en jättefin tillväxt de senaste sex månaderna på räkenskapsåret. Aktien stack upp en bra bit när vi presenterade rapporten också, säger Sleepos vd Philip Nickolsten till Ehandel.se.
Resultatet kom dessutom trots att våren generellt är lågsäsong för företaget, som säljer möbler och heminredning på nätet. När företaget körde igång 2011 var det till en början sängar och sovrumsprodukter som gällde.
Vi började vår resa med fokus på sängar och sovrum av den enkla anledningen att ingen riktigt sålde de produkterna på nätet, samtidigt som man kunde urskilja en kundefterfrågan.
Förra året breddades sortimentet till att även inkludera heminredning, vilket fått företaget att växa ytterligare.
Man vill alltid växa snabbare, men det går väldigt bra just nu. Vi noterade bolaget för ett och ett halvt år sedan och sedan dess har vi haft en uttalad ambition att växa snabbare än marknaden och just nu har vi en väsentligt snabbare tillväxt, säger Philip Nickolsten.
Inga planer på fysiska butiker
Företaget är i grund och botten ett renodlat e-handelsföretag och har redan från början haft fokus på att växa på nätet. Sedan två år tillbaka finns även ett showroom i Stockholm, men någon butikskedja lär Sleepo aldrig bli.
Några planer på fysiska butiker har vi inte, utan vi fokuserar helhjärtat på nätet. Det är där vi har stark kompetens.
Och enligt Philip Nickolsten så har nyckeln till framgångarna för företaget legat i klassiskt hårt arbete.
Det som gäller är att vässa på sitt kunderbjudande. Man måste ha bra kundvård, det är hårt arbete dagligen som gäller för att vara attraktiv för kunderna.
En annan framgångsfaktor har varit företagets arbete med sociala medier.
Vi jobbar väldigt aktivt med det och det är en i allra högsta grad intressant kanal för inredning. Men det är väldigt många som hämtar sin inspiration på sociala medier och det är redan i det som vi vill möta kunderna. Så där lägger vi jättestort fokus.
Fri frakt och inga expeditionsavgifter
Som ett led i arbetet med kunderbjudandet har företaget sedan start erbjudit fri frakt och fria returer på hela sortimentet. Dessutom har de jobbat med distributionskedjan och erbjuder även tilläggstjänster såsom inbärning av tunga möbler.
Vi försöker vara väldigt transparenta mot kunder och har exempelvis inga expeditionsavgifter, eller andra smygavgifter, i kassan, fortsätter Philip Nickolsten.
Servicen har kort sagt blivit ett sätt för Sleepo att utmärka sig i mängden, men generellt tycker Philip Nickolsten inte att konkurrensen är så mycket hårdare idag än den var 2011.
Det finns självklart fler konkurrenter idag än när vi startade, men e-handeln för möbler och heminredning var väldigt omogen då. Idag är andelen som handlar på nätet väsentligt större och konsumentförflyttningen från fysiska butiker till nätet sker i en mycket rask takt. Med andra ord är marknaden och potentialen enorm för Sleepo. Idag finns det större aktörer, som Royal Design Group och Bygghemma-koncernen, men det är inte jättemånga e-handlare i den här branschen som är fristående. Det sker många konsolideringar och uppköp på marknaden.
Några närliggande planer på att gå samman med en annan aktör finns dock inte på Sleepo, men företaget håller ett vakande öga på marknaden för eventuella möjligheter.
Just nu kör vi vidare på vårt race och fokuserar på att växa organiskt. Vi har väldigt engagerade medarbetare och att många kunder hittar tillbaka till oss ser vi som ett kvitto på att vi gör något bra. Dessutom så är Sverige ett ganska inredningstokigt land och alla vill ha det nya trendiga. Det är såklart bra för oss.