Det sociala nätverket Facebook satte igår ner foten kring de som spammar folks nyhetsflöden. Det mest intressanta i deras uppdatering kan vara att siktet främst är inställt på de som lockar till att gilla ett inlägg.
Facebook tar upp ett exempel med en bild med söta djur där man uppmanas till olika åtgärder beroende på vilket djur man gillar. Dessa typer av inlägg säger sig Facebook nu bättre kunna identifiera och sedan straffa sidan i fråga.
Säg hejdå till söta djur som lockar till likes
Företaget meddelar dock att deras nya algoritmer inte kommer påverka sidor som genuint uppmanar till diskussion. Att det finns svårigheter i denna utsållning och att de med goda intentioner kan straffas har påpekats av flera.
Gigaom lyfter även det faktum att många, främst unga, kanske gillar en hel del av det "spammiga" innehållet. De menar på att precis som i enkäter om vad folk gillar så reflekterar ofta inte svaren deras verkliga preferenser. Att spammigt material ofta sprider sig som en löpeld på Facebook är förmodligen ett bevis på detta.
Mindre repetition och spamlänkar
Facebook sitter alltså i en klurig sits, där de förmodligen bör rensa en del bland innehållet som cirkulerar, men samtidigt försöka behålla det som folk faktiskt vill interagera med.
Utöver uppenbart material som uppmanar till likes, kommentarer eller delningar, så kommer Facebook även försöka rensa ut återkommande bilder och videor. De skall även rensa bort länkar som lurar folk till spamsidor med exempelvis bara annonser.
– De allra flesta sidor på Facebook postar inte spam så de bör inte påverkas negativt av dessa förändringar, om något så kan de se en mycket liten ökning av räckvidden på deras sida. Ett mindre antal sidor som ofta och avsiktligt skapar spaminlägg kommer att se deras räckvidd minska under de närmaste månaderna. Vi gör dessa förändringar för att säkerställa att spaminnehåll inte överröstar det innehåll som folk verkligen vill se på Facebook från vänner och sidor som de bryr sig om, skriver Facebook.
Vi gissar att denna uppdatering, som utannonserades igår, först appliceras på amerikanska sidor men Facebook förtäljer inte om det gäller några specifika marknader.
Källa: Press