I mars berättade Walmart om sina planer på att lansera en e-marknadsplats i Indien. Något som kommer att ge dem möjlighet att komma in på en e-handelsmarknad som inte till fullo tillåter utländska företag att sälja direkt till slutkonsumenter på nätet.
Nu tar Walmart även sikte på B2B-handeln i Indien. Inom kort planerar man nämligen att lansera en e-handel som kommer att sälja till småföretagare i landet. Man har också planer på att utöka sin närvaro offline, och inom de kommande fem åren ska man öppna ytterligare 40 till 50 nya grossistbutiker i landet.
– Vi är fast beslutna att satsa på den indiska marknaden och att fortsätta växa genom det här formatet, säger Scott Price, vd för Walmart i Asien.
Inväntar de nationella valen
Walmart har varit verksamma som grossister i Indien sedan 2006 och man har för tillfället 20 grossistbutiker i landet som säljer olika typer av varor till små affärsinnehavare.
Att Walmart valt den vägen beror på att Indien inte tillåter utländska återförsäljare att sälja varor direkt till konsument. De har också mött stort motstånd från från små affärsinnehavare och politiker när det gäller att öppna stormarknader i landet.
Därför väljer Walmart nu att fortsätta på den inslagna vägen och invänta de nationella valen i maj innan de återigen kommer att ansöka om att öppna stormarknader i landet. Det för att se vad en eventuell ny regering anser om utländska satsningar i Indien.