I detta avsnitt av podden Ehandelstrender samtalar programledaren Urban Lindstedt med Felix Kruth, Chief Product Officer på lojalitetsplattformen Voyado. Felix Kruth driver också en egen digital byrå vid sidan av Voyado.
Forrester introducerade begreppet nollpartsdata redan 2020, som är data som kunderna frivilligt och medvetet delar med ett varumärke. Ett svenskt exempel är Skinscitys enkät som kunderna fyller i om sin hud för att få bättre köpråd från deras hudterapeuter.
Att samla in tredjepartsdata som klick och enkätdata kan göras med tredjepartsverktyg från sociala medier. Att samla in nollpartsdata är annorlunda. Varumärken kan samla in nollpartydata med interaktiva trattar, frågesporter, undersökningar, miniräknare, formulär och mer.
Tredjepartscookien var länge varit grunden för effektiv digital marknadsföring, webbanalys och personalisering. Tredjepartscookies har använts för att samla stora mängder data om användare, men Safari och Firefox gjort har i sin standardinställning sedan länge blockerat tredjepartscookis, medan Chrome fortfarande drar fötterna efter sig. I Sverige använder 50-70 procent av mobilanvändarna Safari.
Med dessa förändringar kommer det inte längre att vara ekonomiskt hållbart att placera alla dina marknadsföringsinsatser i annonser. Som ett resultat blir det också ännu viktigare att skapa effektiva lojalitetsprogram för att dra kunder tillbaka utan att betala för deras återbesök. Eftersom annonseringskostnaderna ökar blir allt som är budgetvänligt, som SEO, innehållsmarknadsföring, textmeddelanden och e-post, viktigare.
Nyordningen kräver att e-handlare börjar bygga en närmare relation med sina kunder för att få dem att lämna ifrån sig data direkt till e-handlaren. Samtidigt skapas nya system för spårning av användares beteende på webben.
Lyssna också på När tredjepartscookien dör krävs djupare kundrelationer.