ANNONS

Inget party för e-handlaren – "ökade kostnader"

Vd:n Ville Kangasmuukko Nordström
Bubbleroom/Pressbild

Nya lagret tynger resultatet.

ANNONS

Tredje kvartalet blev ingen superfest för Bubbleroom, som främst säljer fest- och partyklänningar.

Intäkterna landade på 91,4 miljoner kronor, en minskning med 0,9 procent, jämfört med Q3 i fjol. Men om vi räknar bort nedläggningen av en B2B-verksamhet rör det sig om en omsättningsökning på 1,7 procent. EBIT-vinsten sjönk samtidigt till -15,6 miljoner, mot -1,5 miljoner förra året.

Under årets tredje kvartal levererar vi fortsatt tillväxt, men det i ett utmanande kvartal som präglats av marknadsoro, och kraftigt ökade kostnader för hushållen som påverkat deras vilja till konsumtion, kommenterar vd:n Ville Kangasmuukko Nordström.

Ny automationslösning

Han tillägger att den nordiska klädmarknaden var svag under den senaste tremånadersperioden.

Tredje kvartalet var redan i förväg förväntat att bli vårt mest utmanande kvartal under 2022, då vi flyttat till vårt nya huvudkontor, studio och lager, en historisk milstolpe för bolaget. Driftstarten av automationslösningen på lagret kommer ge oss kostnadsbesparingar, men framför allt möjliggöra fortsatt tillväxt och säkra kapacitet för kommande geografisk expansion, kommenterar vd:n.

Bolaget hann även lansera sig på ytterligare två nya Zalando-marknader, nämligen Frankrike och Belgien.

Nu har vi öppnat totalt sex marknader på Zalando och vi planerar att öppna ytterligare fyra nya marknader innan året är slut.

David Gustavsson
david@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap