Amerikanska Fabs aggressiva satsning i Europa fick i början av året ett abrupt slut. Den designfokuserade e-handelssajten avvecklade sin europeiska verksamhet, förutom när det gäller försäljningen av måttbeställda möbler.
En annan aktör inom heminredning är Rocket Internets, Westwing, som för närvarande är verksamt på tio marknader. Nyligen fick man även in lite nytt kapital, närmare bestämt 72 miljoner euro. Bland investerarna finns exempelvis Fidelity Worldwide Investment, Odey and Tengelmann samt stammisarna Summit Partners och svenska Kinnevik.
– Vi är mycket glada över att få stöd av internationellt kända investerare. De visar en stark tilltro till vår snabbt växande verksamhet. Vi kommer att använda investeringen för att stärka vår position som en pionjär inom heminredning på e-handelsmarknaden. Vi strävar hela tiden efter att erbjuda de bästa inredningsmärkena, senaste trenderna och produkterna för att skapa bästa möjliga kundupplevelse för våra mer än 12 miljoner medlemmar, säger Stefan Smalla, grundare och VD för Westwing.
Tredubblat omsättningen
Sedan starten 2011 har Westwing fått in totalt 150 miljoner euro i riskkapital, och under de senaste 2,5 åren har man tredubblat sin omsättning. Företaget som finns i Tyskland, Italien, Brasilien, Ryssland, Frankrike, Spanien, Polen, Nederländerna, Schweiz och Österrike omsatte under 2013 110 miljoner euro, och sålde under samma år mer än 2,8 miljoner produkter.
Westwing säger också att mer än en tredjedel av deras försäljning idag kommer från mobila enheter. Möbler och heminredning spås att bli nästa stora grej på nätet. Något även Westwings investerare verkar tro starkt på.
– Westwings storlek och resultat de senaste två åren är imponerande. Vi är mycket glada över att vara en del av denna framgångsrika tillväxtshistoria. Westwing har byggt upp en innovativ logistik på sina tio marknader och har etablerat en stark kundlojalitet, säger Colin Stone, portföljförvaltare på Fidelity Worldwide Investment.
Källa: TechCrunch