ANNONS

Från miljard- till miljonvärdering - e-handlaren tar en rejäl smäll

Georgi Ganev, vd

"Väsentlig nedskrivning".

ANNONS

Investmentbolaget Kinnevik rapporterar idag utvecklingen för det tredje kvartalet. Substansvärdet för bolagets investeringar landar på 58 miljarder kronor, vilket är en minskning med 24 procent jämfört med samma period i fjol. Och att det är en tuff marknad att verka på just nu är förstås ingen nyhet.

Det svaga börsklimatet påverkar Kinneviks värderingar negativt och marknaden för kapitalanskaffningar är klart mer krävande än förra året, kommenterar Kinneviks vd Georgi Ganev.

Kinnevik lyfter sammanslagningar som ett sätt att skapa värde i det tuffare klimatet.

Dessutom utvärderar vi möjligheter till värdeskapande konsolidering, såsom den föreslagna sammanslagningen mellan Budbee och Instabox, säger han.

Det som fått flera medier att reagera på dagens rapport är dock e-handlaren Mathem. Ett företag som får se sin värdering slaktas. Trots att “nätmaten” ligger på högre nivåer än innan pandemin så har Dagligvaruindex visat på en kraftig nedgång sedan i fjol.

LÄS ÄVEN: E-handeln med mat fortsätter minska – “dyrare att driva butik”

Kinnevik uppskattar nu sin andel i Mathem vara värd 194 miljoner kronor, under det tredje kvartalet. Värderingen samma period i fjol var 1,46 miljarder, men har alltså sjunkit stadigt sedan dess. Kinnevik äger 31 procent av Mathem vilket innebär att hela företaget värderas till 625 miljoner kronor, en siffra som i fjol var över 4 miljarder.

Vi har justerat våra prognoser för Mathems kapitalbehov och effekten av fortsatt motvind för tillväxten på grund av en kortsiktig återgång av konsumentbeteenden, vilket tillsammans med nedgången i multiplar orsakar detta kvartals väsentliga nedskrivning, skriver Kinnevik i Q3-rapporten.

Allt inom e-handeln dalar dock inte. Kinneviks andel i Budbee (27 procent) går från en värdering på 1,97 miljarder under Q2 i år till 2,4 miljarder under Q3. Även Vivino, där Kinnevik äger 11 procent, får se sin värdering öka.

Kategorin “Platforms & Marketplaces”, där e-handeln ingår, sjunker dock som helhet från 6,87 (Q2) till 6,31 miljarder kronor i värde.

Kinnevik ger dock inte upp. Under 2022 har bolaget investerat totalt 3,2 miljarder kronor.

Trots rådande motvind på marknaden och ökad riskaversion har vår grundläggande tro på Kinneviks strategi och teknikens långsiktiga möjligheter inte förändrats. De fulla effekterna av en lågkonjunktur återstår att se, men vi fokuserar på att bibehålla vårt investeringsmomentum och ta vara på de möjligheter som uppstår samtidigt som vi fortsätter att vara disciplinerade i vår kapitalallokering, säger Georgi Ganev.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se