Avensia är ett expertbolag inom modern handel, företaget hjälper e-handelsföretag med strategier för omni, kundupplevelser och informationshantering.
De utmaningar och svagare utsikter som Svensk detaljhandel står inför påverkar såklart Avensias kunder, de köper inte lika många tjänster från expertbolaget.
Det sammantaget, med bland annat 23 procent högre personalkostnader, har lett till en negativ marginal vilket syns i företagets kvartalsrapport för juli till september i år. Kvartalet är bolagets säsongmässigt svagaste, rörelseresultatet landade på minus 1,4 miljoner kronor.
Sedan 2020 har vi byggt ut vår organisation gällande gemensamma funktioner sälj, marknad, finans och HR i en snabbare takt än vad omsättningen ökar. Detta påverkar våra marginaler negativt på kort sikt men vi investerar långsiktigt i en stark underliggande digitaliseringstrend, kommenterar vd:n Robin Gustafsson.
Antalet medarbetare har ökat med 15 procent under kvartalet, jämfört med 9 procent under motsvarande kvartal i fjol.
Efter sommaren har ett stort antal nyanställda tillkommit och vi har även påbörjat nya traineeprogram för första gången sedan covid-utbrottet, säger Robin Gustafsson.
Robin Gustafsson är inte oroad över att man bygger ut organisationen i ett läge där behovet av företagets tjänster avtagit. Han menar att den långsiktiga trenden är att försäljningen alltmer kommer att ske i digitala kanaler, vilket på sikt kommer att fortsätta att driva ett fortsatt investeringsbehov hos Avensias kunder.