Att gå samman för att tillsammans bli starkare är ofta en god idé. Inte minst i de tuffa ekonomiska tider, som råder just nu.
Nu står det klart att de Axel Johnson-ägda skönhetshandlarna Kicks och Skincity slås ihop och bildar Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden. Det nya namnet blir Kicks Group.
På en konkurrensutsatt marknad ser bolagen att de blir starkare tillsammans, där de genom sammanslagningen kan dra nytta av såväl varandras kompetenser som kund- och marknadsinsikter. Mot slutkund kommer Kicks och Skincity fortsatt att drivas som fristående varumärken, framgår det av ett pressmeddelande.
Axel Johnson äger sedan i fjol hela Skincity, som är fokuserat på hudvård och makeup. Förra året uppgick försäljningen till knappt 600 miljoner kronor. Kicks är en ledande skönhetskedja i Norden med 230 butiker i Sverige, Norge och Finland "med en stark och växande online-försäljning, enligt pressutskicket.
Kicks har ägts av Axel Johnson-koncernen sedan 2022. Omsättningen landade förra året på 3,6 miljarder kronor, varav e-handeln stod för närmare 30 procent.
Genom synergier och framåtblickande investeringar inom områden som bland annat logistik, kundupplevelse och teknisk utveckling skapas ytterligare utrymme för att accelerera såväl expansionstakten som vidareutvecklingen av respektive kunderbjudande.
Det är Kicks vd Freddy Sobin som även blir vd för Kicks Group.
För både Kicks och Skincity är det centralt att konstant vidareutveckla en stark och attraktiv kundupplevelse som säkrar en hållbar och lönsam tillväxt på alla våra marknader. Genom att vi nu går samman och skapar Nordens ledande aktör på skönhetsmarknaden, så har vi större kraft än någonsin att stärka båda bolagen ytterligare som ledande destinationer och varumärken, kommenterar han.
Sammanslagningen väntas vara klar till årsskiftet, efter fackligt godkännande.