Var sjunde svensk, eller 15 procent, köper hellre begagnade kläder än nya, enligt en ny Sifo-undersökning, som förvaringstillverkaren Elfa har beställt.
Men när vi tittar på gruppen unga kvinnor som tillhör den så kallade Generation Z – samt bland kvinnor i den äldre Millennial-generationen (16 till 25 år respektive 26 till 41 år), så ser det annorlunda ut.
I dessa grupper ser mer än var fjärde second hand som det självklara valet. Och åtta av tio säger att det "ligger inom deras preferensram".
"Stor trend bland unga kvinnor"
För 20 år sedan var det antingen de som inte hade råd med nytt. Eller de som var intresserade av retromode, som främst handlade på second hand-butiker. Den breda medelklassen köpte oftast nya plagg.
I dag har det istället blivit en statussymbol att bära second hand-kläder, även i bemedlade grupper. Och framför allt bland unga kvinnor. Det är helt enkelt trendigare än någonsin och ligger rätt i tiden. Hållbarhet är hett.
Hållbart mode har blivit jättestort bland unga kvinnor, kommenterar Christine Dalman, förvaringsexpert på Elfa.
Kommer växa mycket
Ehandel skrev nyligen om den Litauen-grundade marknadsplatsen Vinted – som nu kommer till Sverige, och som ser enorm potential i begagnatmarknaden här. Det är en plattform där privatpersoner kan köpa och sälja second hand-kläder.
Vi ser att marknaden potentiellt kommer att växa mycket. Omsättningen på den svenska second hand-marknaden väntas exempelvis öka med minst 1,5 miljarder kronor per år de kommande åren, enligt rapporten Läget i handeln från Svensk Handel, sa Vinted-vd:n Adam Jay till Ehandel nyligen.
LÄS ÄVEN: Marknadsplats-VD:n talar ut: Här är strategin för Sverige