ANNONS

Ytterligare en trottoar-robot sparkas: “Värdefullt syfte”

Leveransroboten Roxo

Uppfyllde inte kraven.

ANNONS

För något år sedan så rullade flera bolag ut olika typer av leveransrobotar som skulle revolutionera sista milen. I början av oktober så meddelade dock Amazon att de stänger ner sitt program med roboten Scout. Amazon hänvisade till användarfeedback och att roboten inte mött förväntningarna.

LÄS ÄVEN: Amazon sparkar sin robothund – sätter programmet på sparlåga

Nu meddelar även FedEx att de sparkar sin robot vid namn Roxo. Roboten ser annorlunda ut än Scout men funktionen är densamma. En autonom robot som kör runt på trottoarer fram till kundernas hus, där kunden sedan kan komma ut och hämta varan.

FedEx förklarar sitt beslut med följande kommentar:

Även om robotik och automation är nyckelpelare i vår innovationsstrategi, uppfyllde Roxo inte nödvändiga kortsiktiga värdekrav för programmet DRIVE. Även om vi avslutar forsknings- och utvecklingsinsatserna tjänade Roxo ett värdefullt syfte: att snabbt förbättra vår förståelse och användning av robotteknologi.

Roxo lanserades samma år som Amazons Scout, 2019, och går nu samma öde till mötes.

Det verkar som att något med denna leveransmetod skaver? Kanske beror det på att kunden måste vara hemma och plocka upp varan ur roboten? Eller så behöver bara Amazon och FedEx spara lite pengar i det nya tuffare omvärldsklimatet.

Företaget Starship, som endast jobbar med denna typ av robotar, meddelade som senast i förra veckan ett nytt samarbete med Grubhub kring att leverera mat till olika campus runtom i USA. Så leveransmetoden verkar inte vara död trots att jättarna lägger ned.

LÄS ÄVEN: Titta jag kör själv! – Så går det för Foodoras nya robotbud

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap