ANNONS

E-handlaren storsatsar på Youtube - gör serie med kända profiler

Paul Fischbein, vd på Revolutionrace, framför deltagarna

Redan över 100 000 visningar per avsnitt.

ANNONS

Revolutionrace är en av de stora framgångssagorna i den svenska e-handeln. De har inte varit rädda för att gå sin egen väg och nu har de gjort precis just det igen.

Eller rättare sagt: De har samlat ett gäng kända profiler, parat ihop dem med outdoor-experter, skickat ut dem i vildmarken och gjort en serie av detta på Youtube. Ett något annorlunda marknadsföringsknep.

Programmet, som går under namnet "The Revolution Race", leds av Rickard Olsson och bland deltagarna hittas bland andra Margaux Dietz, Carl Hedin och Andra Farhad. Bland experterna finns profiler som Gunde och Ferry Svan.

Ett av syftena med "The Revolution Race" - och många av våra initiativ - är att bredda intresset kring att vara ute i naturen hos grupper, som kanske inte varit ute så mycket tidigare. Gruppen av deltagare är en mix av så kallade outdoor-experter och deltagare, som kanske inte är kända för att leva ute i vildmarken, säger Paul Fischbein, vd på Revolutionrace, till Ehandel.

Han menar att serien passar bra in på bolagets motto att "Nature is our Playground".

För oss är det viktigt att alla känner att naturen är till för alla och att man kan ha roligt i naturen. Det känns som att vi fått till en spännande mix som kommer att skapa bra underhållning i en härlig och lekfull miljö.

Vad hoppas ni att det ska ge Revolutionrace?

Det är ju ett nytt koncept så det är svårt att vara helt konkret kring vad det kan ge. Jag är emellertid övertygad om att det skapar stort intresse kring att man kan ha roligt i naturen men också runt vårt bolag, våra produkter och vårt varumärke.

Hittills har två avsnitt publicerats av "The Revolution Race". Båda har nått över 100 000 visningar på Youtube och kommentarerna har varit mestadels av det uppskattande slaget.

Jag tycker mottagandet har varit bra även om det är för tidigt att dra några större slutsatser. Men helt klart har vi fått mycket uppmärksamhet kring serien och vårt varumärke, säger Paul Fischbein.

Det här är förstås ingen billig satsning, vad kostar det i runda slängar att få ihop en sån här kampanj/produktion med flera välkända ansikten?

Det är inget vi kommenterar men vi har försökt att arbeta smart. Det är nog mindre än vad man kanske förväntar sig.

Ett annat, mer populärt grepp bland handlare, har annars varit att sponsra större TV-produktioner. Något vi till exempel sett Lyko göra. Något som också garanterar att många blir exponerade för varumärket.

Hade det inte gett fler ögon på Revolutionrace att göra så?

Det kanske vi också kommer att göra, men det ena behöver inte utesluta att vi även satsar på nya innovativa format.

Kan det bli fler såna här produktioner från Revolutionrace i framtiden?

Vi brukar inte kommentera våra framtida investeringar och satsningar men vi kommer försöka att vara fortsatt innovativa och kolla på spännande initiativ. Nu lanseras detta för första gången i Sverige. Vi kommer att följa det med stor spänning sen får vi utvärdera och diskutera eventuella nästa steg.

"The Revolution Race" har skapats i samarbete mellan Revolutionrace och PR-byrån Redgert Comms, medan Active Produktion har stått för, ja du gissade rätt, produktionen. Vinnaren av serien kammar själv hem en summa pengar, men också 100 000 till kronprinsparets stiftelse, Generation Pep.

Nils Lund
nils@ehandel.se