ANNONS

Interflora gör om butiker till e-handel: "Äntligen"

Nina Lindvall, vd, vill avlasta floristerna med ny lösning

“Win-win för alla parter”.

ANNONS

Blommogram-företaget Interflora meddelar nu att man kommer att börja med obemannade butiker. Det ska dock inte öppnas några nya butiker utan man ska konvertera de befintliga så att de även fungerar i obemannat läge.

Äntligen kan vi hjälpa butikerna att skapa en mer hållbar arbetssituation samtidigt som vi erbjuder kunderna blommor när de själva har som störst behov av dem. Det är win-win för alla parter, säger Nina Lindvall, vd Interflora, i en kommentar.

Efter att butikerna har stängt så ska nu alltså kunderna själva kunna öppna butiken, via en app, och köpa vissa utvalda produkter som går att skanna. Systemet för att göra detta möjligt kallas Storekey och det är en plattform som även OKQ8 hoppade på tidigare i år.

LÄS ÄVEN: Här rullar de ut sin första obemannade butik: ”Smidigt”

Plattformen ska göra det möjligt att “driva butiken som om det vore en e-handel”, fast då i en fysisk lokal.

Utöver alla de fördelar butiken kommer att få tack vare tekniken, som att till exempel kunna förlänga öppettider, så ser vi verkligen fram mot vad detta kan innebära för människan bakom butiken, floristen, säger Daniel Lundh, grundare av Storekey.

Interflora börjar med att konvertera två butiker, nämligen Interflora Melanders blommor i Stockholm och Interflora Johannebergs blomsterhandel i Lidköping. Tanken är dock att sedan rulla ut lösningen till ännu fler av nätverkets cirka 550 blomsterbutiker.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap